A budapesti Lengyel Intézet Andrássy úti Platán Galériájában „Kiáltás a szeretetért” címmel Rafal Paczesniak lengyel festőművész kiállítása nyílt meg. A képeket a keresztény vallás kultusztárgyai és a katolikus egyház szentjeinek az ereklyéi ihlették. A kiállított sorozat a 2021-ben elnyert lengyel kulturális, örökségvédelmi és sportért felelős miniszteri ösztöndíj keretében készült.

A képeken látható műemlék ereklyetartók, fogadalmi tárgyak segítik az eligazodást, ám hogy a mondanivalót, a felidézni kívánt szentet, történetet megértsük, bizony hosszabb ideig kell koncentrálni a vízióra, a színekre. Testtöredékek, emberi maradványok „látható jelenléte” tanúskodik a vértanúságot elszenvedő szent egykori fizikai létéről, ezek a hívek számára egyúttal a tisztelet és imádat tárgyai. Mindez távol esik az érzékileg vonzó hatástól, sokkal inkább megdöbbentő a látvány. 15 sejtelmes festmény várja az érdeklődőket, köztük a Jézus sebeit, a stigmákat viselő Pio atya ereklyéjét (ő volt, aki megjósolta Karol Wojtylának, a későbbi II. János Pálnak, hogy pápa lesz), az „Örök nyugalom” lebegő csontvázát láthatjuk; a Rosario” talán egyszerre utal a rózsafüzérre és az egykori halottkultuszra, amelynek során a tetemet rózsaolajjal öntözték meg.

A művész a kiállításmegnyitón elmondta, a fő ihletforrása a szuggesztív, kézzelfogható testiség és a transzcendens valóság szembeállítása. Jelezte, szeretett volna hamarább hazánkba jönni, és megtekinteni a Szent István ereklyénket, a Szent Jobbot.

Különös, nem szokványos ez a kiállítás, amely március 16-ig nézhető meg.

Hajós Anna