A koronavírus-válság és az orosz-ukrán háborús események ellenére London City Airport tulajdonosai úgy döntöttek, hogy újabb jelentős beruházást valósítanak meg a repülőtéren.

A régi londoni kikötő, Dockland helyén 1987 októberében megnyitott repülőtér különlegessége, hogy mindössze 11 kilométerre található a brit főváros központjától. Tehát úgy kell elképzelni, mintha például Budapesten, a Csepel-sziget északi csúcsán lenne egy hasonló létesítmény. Mint ahogyan volt is, mert az 1930-as években itt működött a Weiss Manfréd üzem gyári repülőtere, s 1931 tavaszán itt szállt le az akkor világhírű német léghajó, az LZ 127-es Graf Zeppelin is.

A London City Airportot eredetileg csak kisebb magángépek kiszolgálására tervezték, de rövidesen kiderült, hogy ha 50 személyes, a szigorú zajhatároknak megfelelő regionális utasszállítók leszállására is alkalmassá teszik, akkor gyorsan népszerűvé válhat az üzleti utazók körében. Ezért meghosszabbították a futópályát, majd rövidesen átadtak a forgalomnak egy új terminált is, amely kezdetben egyszerre 20 kisebb gépet fogadhatott.

2006 májusában fontos repüléstörténeti esemény történt, amikor először ért betont egy Airbus utasszállító London City Airporton. A hír azért keltett szenzációt, mert a kísérleti repülések után az új típus forgalomba állásával, megkétszereződött a város központjából induló járatok utasforgalma és hatótávolsága. A 107 személyes A318-assal ugyanis, Spanyolország, vagy akár Kelet-Európa államai (és később New York) is elérhetőkké váltak.

Ezt követően egyre több olyan újabban kifejlesztett repülőgép kapott leszállási engedélyt, amelyek személyzete képes volt leszállni a világon ma is szokásos, 3 fokos megközelítési eljárás helyett ennél sokkal meredekebb (5,5 fokos) szögben. Erre a speciális – csak erre a légikikötőre jellemző – eljárásra a ma is érvényben lévő, szigorú helyi zajnormák miatt van szükség.

Mint bevezetőnkben említettük, a koronavírus-válság és az orosz-ukrán háborús események ellenére London City Airport tulajdonosai úgy döntöttek, hogy újabb jelentős beruházást valósítanak meg a repülőtéren. Mindez azért is érdekes, mert az „utolsó békeévben”, 2019-ben a repülőtéren már összesen több mint 5,1 millió utast indítottak és fogadtak. Ez a szám viszont 2020-ra drasztikus módon mindössze 905 ezerre, 2021-re pedig már 713 ezerre esett vissza.

A közelmúltban bejelentett döntés alapján, 12 millió angol font (mintegy 13,6 millió dollár) ráfordításával teljesen megújítják a terminál indulási területét. Az utasok számára a felújítás során mintegy 30%-kal, összesen 950-re növelik az ülőhelyek számát és megduplázzák a mosdóhelyiségek számát. Megnyitnak továbbá két új éttermet, és jelentősen megnövelik a vámmentes üzletek területét is.

Robert Sinclair, a London City Airport vezérigazgatója szerint eredetileg egy teljesen új terminálépületet szerettek volna felépíteni, de ezt a COVID-válság miatt el kellett halasztaniuk. Az idei évben azonban olyan jelentős forgalombővülést tapasztaltak, ami indokolttá teszi a mostani fejlesztéseket. Terveik szerint a 2023 nyarára befejeződő felújítást szakaszosan hajtják végre úgy, hogy közben a régi üzletek bezárása előtt megnyithassák helyettük az újakat, hogy zökkenőmentes átmenetet biztosítsanak a repülőteret használó utasok számára.

Ezek közül az egyik legfontosabb újdonság a Lagardère Travel Retail új Aelia Duty Free Store nevű üzlete, illetve az „It’s London” butik lesz, amely szezonális kínálatával a legjobb helyi termelők és szeszfőzdék termékeit árusítja majd. Emellett része lesz az üzletközpontnak egy ugyancsak új, stílusos „Pezsgőbarlang” is. A szintén vadonatúj, 200 négyzetméter alapterületű WHSmith üzlet jellegzetes londoni termékpalettával, könyvekkel, magazinokkal, egészségügyi és szépségápolási termékekkel, ajándéktárgyakkal, digitális kiegészítőkkel, valamint étel- és italválasztékkal várja majd az utasokat.

Mint Robert Sinclair elmondta, a London City Airport fenntarthatóság iránti elkötelezettségének részeként, a felújításkor az építkezés során keletkező hulladék 98%-át nem szemétlerakókba helyezik, hanem újrahasznosítják. A repülőtéren működő partnervállalatok pedig már most támogatják a vezetőség azon törekvését, hogy a légikikötő területén végleg felszámolják az egyszer használatos műanyag termékeket, s rövid időn belül, gyakorlatilag egy teljesen hulladékmentes repülőtérré váljanak.

Földesi László

Fotó: London City Airport