Másfél évtized alatt, 2030-ig összesen tizenöt lakó- és tizenhárom irodaház, valamint egy hotel felépítését foglalja magába a BudaPart projekt. Ez megközelítőleg háromezer lakást és 250 ezer négyzetméternyi új bérbeadható irodaterületet jelent.

A városnegyed fejlesztésének legújabb ütemében, a beruházás közlekedést és közösségi tereket érintő fejlesztéseinek megvalósítása került a fókuszba, s ezzel újabb lépést tesznek a „15 perces város” koncepciójának megvalósítása felé. A közel egyharmados készültségi állapotban lévő fejlesztés során már zajlik a közösségi terek, közparkok fejlesztése, ezzel párhuzamosan pedig befejező fázisába érkezett a közszolgáltató intézményeket is magába foglaló lakóépület megvalósítása.

A magántulajdonban lévő, de mindenki számára nyitott parkba éves szinten egymillió látogatót várnak, mivel itt lesz majd többek között Buda egyik legnagyobb játszótere is.

Eddig összesen több mint 13,5 hektár megújítása valósult meg. A parkfejlesztés soron következő üteme várhatóan 2023 második felében készülhet el, kutyafuttatóval, közösségi kerttel, játszótérrel.

A munkálatok során legalább száz darab fát és 1730 négyzetméternyi cserjét telepítenek, jövőre pedig az itt létesülő közparkokban 560-ról már 1370-re fog nőni a fák száma. A zöldfejlesztés részét képezi a Sho Beach is, mely egy igazi dunai strandként üzemelhet. A lakó- és irodafejlesztésekkel összhangban – a kerületi vezetéssel együttműködve –a BudaPart projektben tovább fejlesztik az itteni közlekedési infrastruktúrát is.

Az 1-es villamos Kelenföldig való meghosszabbítása és a 154-es busz sűrített menetrendjének kialakítása után a dél-budai buszjáratok útvonalának módosításával és járatsűrítéssel is fejlesztik a városnegyed elérhetőségét. Folyamatos egyeztetések zajlanak a budai fonódó villamos második ütemének fejlesztéséről is, a Déli Körvasút hálózatfejlesztés építése pedig már folyamatban van, ez utóbbinak köszönhetően a BudaPart is új megállót kap Nádorkert néven.

A közlekedés kapcsán a fejlesztők kiemelt figyelmet fordítanak a parkolás kérdésére is. A városnegyedben a zsákutcarendszer miatt nem lesz áthaladó forgalom, illetve felszíni parkolók sem lesznek, ezért az autókat csak az irodák alatt kialakított mélygarázsokban lehet majd letenni. Támogatják még a kerékpáros közlekedést is, már van MOL bubi állomás, és fejlesztik az erre haladó bicikliutat, illetve a carsharing szolgáltatásokat is.

A fejlesztés keretében eddig öt lakóépületben 870 lakóingatlant, 40 ezer négyzetméter bérbeadható irodaterület és közel 6 ezer négyzetméter kiskereskedelmi területet adtak át. A következő ütemben három új lakóépület készül, melyek tervezett befejezése jövőre az első negyedévben várható.

Már elkészült a BudaPart Gate és a BudaPart City irodaház, s építés alatt áll a Downtown irodaház, amely egy 200 szobás, négycsillagos Radisson szállodát is magában foglal. A lakásokból mintegy 1200 darabot értékesített már a fejlesztő. A bérbeadott kereskedelmi felület nagysága 5574 négyzetméter, s 2022 végére adják át a területen Budapest legmagasabb épületét, a Mol-székházat.

A fejlesztés során a beruházó fontos célkitűzése, hogy egy élhetőbb város negyed jöjjön létre, tehát az itteni területeket a közlekedési infrastruktúrának mindent alárendelve tervezzék meg, az elsősorban gyalog, vagy kerékpárral közlekedő emberek valós igényeire igazítva, sok zölddel, közösségépítésre alkalmas helyekkel. A „15 perces város” koncepció keretei közt pedig óvoda, két bölcsőde és orvosi rendelő is létesül a Kopaszi gáton.

Fontos célkitűzés továbbá a decentralizáció, egy kompakt város létrehozása, ahol lehetőség szerint közel esik egymáshoz a lakóhely és a munkahely. A városrészen belüli forgalmat minimálisra szeretnék csökkenteni, a közlekedésre szolgáló felületek helyén pedig sok zöldfelület alakítanak ki.

 

Földesi László

 

Fotó: Property Market