A Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) javaslatára – a szabályokat betartó taxisok és a taxival utazók érdekében – a kormány módosította a taxizást szabályozó rendeletet.

Több ponton is megérett a változtatásra a taxizás újra szabályozására, ezért a módosítások előkészítésébe a TIM bevonta a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarát és az Országos Taxis Szövetséget is, javaslataikat pedig beépítették a tervezetbe. A tárgyalófelek egyetértettek abban, hogy a jövőben szigorúbb fellépésre van szükség a szabálytalan taxizás ellen. Ezért szigorodik a taxis engedélyek kiadása, hogy a nem megbízható vállalkozásokat gyorsan ki lehessen szűrni a piacról.

A jövőben próbautazás nélkül is lehetővé válik a jogellenesen működő szolgáltatók, a szabálytalan taxisok büntetése. Ez azért is fontos, mert az eddigi szabályozás több okból is kijátszhatónak bizonyult az elmúlt években, s egy idő után például arcról felismerték az ellenőrző próbautasokat a jogellenesen működő taxisok. Ráadásul maga a szabálytalanság bizonyítása is problémát jelentett, ha a droszton várakozó taxis megtagadta a próbautazást. Ez most már egyértelműbbé válik, így az utasoknak és a hatóságoknak is több lehetőségük lesz.

Szigorodnak a taxis fuvarszervezők és diszpécserszolgálatok működésének feltételei is. Az eddigi szabályok szerint ugyanis csak egyszer, az induláskor kellett bizonyítaniuk, hogy megfelelnek a szabályoknak, és időkorlát nélkül kapták meg az engedélyüket. Ezentúl, maximum öt évre kaphatnak engedélyt. Emellett egyértelműen be kell majd jelenteni, hogy a vállalkozás milyen néven működteti a diszpécserszolgálatát, hogy egy panasz során világosan lehessen látni, hol történhetett a hiba, és szabálytalanság esetén ne kezdhessen ugyanazon a néven szolgáltatni mindig újabb és újabb gazdasági társaság.

Fontos változás továbbá, hogy megtörtént a járművek legmagasabb megengedett életkorának a rendezése. A koronavírus-járvány idejére felfüggesztett, a taxijárművek korára vonatkozó szabályok az idei év végével lejárnak. Figyelembe véve azonban, hogy az elmúlt időben a pandémia, a járműipari és energiapiaci válság a taxisok helyzetét sem könnyítette meg, a 2017. január 1. előtt nyilvántartásba vett taxijárművek maximálisan megengedett életkorát kivételesen 10-ről 13 évre emelik. A 2017 óta forgalomba helyezett, tehát ma 6 évnél fiatalabb autók esetében marad a 10 éves szabály.

A kormány továbbá meg szeretné teremteni a jogszabályi feltételeit annak, hogy a taxiszolgáltatók is bekapcsolódhassanak a közösségi közlekedési közszolgáltatásba. Ma az 50 fős Volánbusz alatti léptékben, gyakorlatilag nincs kapacitási lépcső a tömegközlekedésben, márpedig sok helyen például este, hétvégén csak jóval kisebb igény jelentkezik, és a néhány vonatról leszálló utast érdemes egy kisebb településen akár a céljához vinni kötött útvonal helyett.

A nyugat-európai példákra épülő új szabályozás megteremti a lehetőséget az iránytaxik minden félnek előnyös működtetésére, vagy akár üzemzavarok idején a taxik bevonására a vonatpótlásba, akár tervezett csatlakozó menetrend szerinti iránytaxik megrendelésére. Ilyen szolgáltatásokat a jövőben az országos közlekedésszervező rendelhet meg, kezdetben nyilván még kísérleti jelleggel.

Földesi László

Fotó: Budapest Airport