Napjaink két meghatározó, de eddig konkurens, egymással versengő légitársasága, az Emirates és az amerikai United Airlines – pontot téve a hosszú évekig tartó kereskedelmi vitákra – megállapodást kötött a szorosabb együttműködésről.

Ennek értelmében 2022 novemberétől az Emirates az Egyesült Államok három legnagyobb üzleti csomópontjába, Chicagóba, San Franciscóba és Houstonba repülő ügyfelei egyetlen jegy birtokában, könnyen átszállhatnak a United járataira, amivel csaknem 200 újabb város válik elérhetővé számukra az amerikai kontinensen. A United viszont 2023 márciusában közvetlen járatot indíthat New York Newark repülőteréről Dubajba, ahol utasai szintén átszállhatnak az Emirates és a Flydubai több mint 100, többségében ázsiai – köztük indiai – és afrikai járatára.

A megállapodás részeként az Emirates által kiszolgált nyolc másik amerikai repülőtéren (Boston, Dallas, Los Angeles, Miami, New York-JFK, Orlando, Seattle és Washington DC) a két légitársaság interline megállapodást kötött. Ennek alapján kódjaik megosztásával sajátjukként, egyetlen jegyen értékesítik egymás csatlakozó járatait, amellyel lényegesen gyorsabbá és egyszerűbbé válik az utasfelvétel és a feladott poggyászok kezelése.

Ugyancsak kölcsönös előnyöket kínálhat a két légitársaság törzsutasprogramjainak összehangolása is. Az Emirates Skywards tagjai a United, míg az amerikai cég Mileage Plus tagjai az Emirates és a Flydubai meghatározott járatain kölcsönösen mérföldeket gyűjthetnek, illetve be is válthatják azokat. A codeshare járatokon utazó, arra jogosult ügyfelek pedig hamarosan az Emirates és a United üzleti várótermeibe is beléphetnek. Az Emirates viszont a Uniteddel kötött megállapodás miatt, megszünteti az amerikai Jetblue Airways légitársasággal meglévő járatmegosztási együttműködését.

Tim Clark, az Emirates elnöke és Scott Kirby, a United vezérigazgatója a Washington melletti Dulles International repülőtéren megtartott ünnepi rendezvényen többek között azt hangsúlyozták, hogy a jövőben szeretnék kiterjeszteni az együttműködést arra is, hogy – akárcsak az ausztrál Qantas esetében – összehangolják az árképzésüket, a menetrendeket, valamint az értékesítési és a marketing tevékenységeket is. A két cég azonban hosszabb távon sem tervez bevételmegosztási vagy részvénycserés megállapodást, és az Emirates nem kíván csatlakozni a Star Alliance légiszövetséghez, amelynek az amerikai légitársaság a tagja.

Ugyanakkor a United pilótáit és légiutaskísérőit képviselő szakszervezetek aggodalmukat fejezték ki a megállapodással kapcsolatban, mert álláspontjuk szerint a dubaji légitársaságot jelentős állami támogatások segítségével tartják fenn. Véleményük szerint az amerikai munkahelyek védelme érdekében, a pénzügyi átláthatóság fenntartására és a méltányos elbánást biztosító munkaügyi normák javítására lenne szükség.

Az Emirates és a United megállapodására az érintett hatóságok engedélyére is szükség lesz, hiszen a két légitársaság nemzetközi jelenlétének bővülése kétségtelenül a versenytársak rovására történik. Az viszont nem kétséges, hogy az esetleges jóváhagyás nyertesei végső soron a légiutasok lesznek.

Földesi László

 

Fotó: Emirates, United