A Budapesti Közlekedési Központ 2020 decemberében írta ki a Blaha Lujza tér felújításáról szóló tendert, amely szerint 2021 végére be kellett fejezni a felújítás első ütemét, mert csak addig állt rendelkezésre az állami támogatás.

A kiviteli tervek még az előző városvezetés idején elkészültek, és az akkori elképzelések szerint a főváros hárommilliárd, míg a magyar állam egymilliárd forinttal járult volna hozzá a költségekhez. Azonban Karácsony Gergely megválasztását követően a fővárosi önkormányzat arról döntött, hogy a beruházás csak jelentősen lecsökkentett műszaki tartalommal, az eredetileg tervezett összeg feléből valósuljon meg.

Történt mindez annak ellenére, hogy a tér felújítására az előző városvezetés teljes egészében félretette a szükséges forrást a költségvetésben. A tér átépítéséről még 2017 nyár elején döntött a Tarlós István vezette fővárosi közgyűlés. A négymilliárd forintos tervezett rekonstrukció magába foglalta volna az aluljáró és a Somogyi Béla utca felújítását, továbbá egy illemhely, egy pavilon, egy buszváró és egy lift építését is. Ám az utóbbi elemeket Karácsony Gergely főpolgármester forráshiányra hivatkozva kivette a műszaki tartalomból.

A főváros a Blaha Lujza tér rekonstrukciójának terveit két részre bontotta, és kezdeményezte, hogy külön tenderkiírás vonatkozzon a két ütemre. Az első ütemre kormányzati támogatást irányoztak elő, a befejezés költségeit pedig a fővárosi önkormányzatnak kellett biztosítania. A csökkentett műszaki tartalmú tenderkiírás többek között tartalmazta a magas- és mélyépítési munkálatokat, a villamosperon és közút építését, valamint a forgalomirányító lámpák és berendezések szerelését.

A tervezési és kivitelezési feladatok között szerepelt még egy térkőburkolat teljes pályaszerkezettel, látványbeton fal/támfal készítése, 84 bordó köztéri szék kihelyezése, 38 burkolatba süllyesztett vízjátékfúvóka, gombaszökőkút, nagykockakő-burkolat építése, beton térkő járdaburkolat építése, öntött aszfalt járdaburkolat építése, a jelzőlámpás csomópontok átalakítása, és az aluljáró felújítása. Arról ugyancsak döntés született, hogy a Corvin Áruház patinás épülete is nyerje vissza régi arculatát.

A jelentős csúszásban lévő beruházás egyik látványos eleme a közelmúltban készült el, amely révén minden irányban akadálymentesen átjárható a felszínen a Rákóczi út és a Nagykörút kereszteződése. A BKK ugyanis a Blaha Lujza tér felújításával egy időben, összesen három új gyalogátkelőt épített, melyek közül a harmadikat – amelyik a Blaha Lujza téri csomópont Erzsébet híd felőli ágában, a Rákóczi úton vezet át – is immár birtokba vehették a budapestiek. A másik kettő, a csomópont Erzsébet körúti és Keleti pályaudvar felőli (Rákóczi úti) ágában már március végén elkészült.

Az új gyalogátkelőhelyek középszigettel épültek, és új jelzőlámpák is segítik a közlekedést. A tér korszerűsítésével mind a négy ágban felszíni akadálymentes, hangjelzéssel kiegészített gyalogos-átkelőhelyet használhatnak az arra közlekedők a három új, valamint a József körúton már korábban is meglévő (a 4-es és a 6-os villamos megállójához vezető) zebrának köszönhetően. A Blaha Lujza tér megújítása során is kiemelt szerepet kap az akadálymentesítés, amelyet a taktilis burkolat lerakása, valamint a korszerű közvilágítás kialakítása is segít.

Eközben lassan körvonalazódik a ligetes-fás találkozóhelyként újjászülető tér új alakja, és már elkezdődött a térbútorok kihelyezése is. Közben munkálatok zajlanak az aluljáróban is, ahol folyamatban van a mennyezetre szerelt elöregedett vagy tönkrement belső vízelvezető rendszer, az úgynevezett tálcák cseréje. Amíg a metró főbejáratánál lévő tálcákat cserélik, a mozgólépcsőket a tér felőli oldalon lévő ki- és bejáraton lehet megközelíteni. A BKK bérlet- és jegykiadó automatái a másik, lezárt bejáratnál továbbra is elérhetők.

Földesi László

Fotó: BKK