Az elmúlt három évben két nagy ipari terület létesült Debrecenben, és ha a mostani két csomópont idén nyárra teljesen elkészül, akkor a város mind a négy ipari övezete gyorsforgalmi kapcsolattal fog rendelkezni.

A Debrecen-Józsa csomópont megépítése és a 354-es főút csomópontjának fejlesztése után, 2022 nyarától két helyszínen is megközelíthető lesz a Debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet. A józsai autópálya csomópont az M35 autópálya 32-es és 34-es kilométerszelvénye között épül meg és a tervezett Debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet északról való megközelítését szolgálja. Emellett a későbbi közvetlen autópálya-kapcsolat kiépítésének lehetőségét biztosítja Józsa településrésznek, ami távlati fejlesztési lehetőséget is jelent. A csomópont a jövőben a teherforgalom mellett az ipari park területén dolgozóknak is gyors és biztonságos eljutást tesz lehetővé.

A fejlesztések a város körül kialakuló elkerülő teljessé tételét is célozzák, amit jelenleg a 354-es főút, az M35-ös autópálya és a 481-es főút alkot a várostól nyugatra. Az elkerülő út tervezetten hét csomóponttal, kétsávos külterületi elsőrendű főút paramétereinek megfelelően készül el, összesen csaknem 21 km hosszúsággal. A 471-es főút fejlesztésének köszönhetően Hajdúsámson és Nyíradony térségéből is biztonságosabbá és gyorsabbá vált a cívisváros megközelítése autóval, kerékpárral és gyalogosan is.

A Debrecent és Mátészalkát összekötő 471-es főutat 1993-ban még Magyarország tíz legrosszabb burkolatú útja között tartották számon. Az itteni fejlesztési munkálatok azonban még nem fejeződtek be: a főút debreceni belvárosi szakaszát is kétszer két sávossá kell bővíteni. Ennek során, 2024-ig összesen 5000 milliárd forintot költenek Debrecen térségében közúti és vasúti fejlesztésekre.

Eközben Debrecenben az áthaladó autós forgalomban is minőségi javulások várhatók, aminek egyik feltétele a belső városrészben található csomópontok modernizálása. A közelmúltban a Nyíl utca–Hadházi úti csomópont átépítésével, és a Bem téren kialakított jobbra kanyarodó sávokkal a város egyik legveszélyesebb gócpontja vált biztonságosabbá. Ennek jelentőségét mutatja, hogy e terület vonzáskörzetében napi szinten már több mint 20 ezer autó halad át.

A csomópont korábbi kialakítása már nem tudta megfelelően kiszolgálni a növekvő forgalmi igényeket, gyakran fordultak elő torlódások a kereszteződésben. A fejlesztéssel a 33-as főutat 454 méteren, a csatlakozó szakaszt pedig 230 méteren átépítették. A Bem téri csomópontban valamennyi szigettel elválasztott jobbra kanyarodó sáv és a gyalogos közlekedést szolgáló járda elkészült. A jelentős sávbővítések mellett nagy teherbírású bazaltbeton burkolatot építettek, elvégezték a jelzőlámpák beüzemelését és összehangolását, valamint elkészült a főút Nyíl utcai szakaszának gyalogos védőkorlátja is.

Kezdetben ugyan körforgalom kialakítását tervezték, ám hamar kiderült, hogy a lakóházak közelsége és a két jelzőlámpa miatt ez az elképzelés nem bizonyult volna biztonságosnak. A beruházásban közel 12 ezer négyzetméteren 1700 köbméter aszfaltot építettek be, emellett összesen 2500 méter szegélyt helyeztek el. A felsővezetéktartó-oszlopok áthelyezését is el kellett végezni az érintett szakaszon, ennek megfelelően 12 oszlopot építettek át. A még hátralévő növénytelepítési feladatok keretein belül 17 parkfát, 387 évelő dísznövényt és 629 cserjét telepítenek.

A jelentős parkolóigény kielégítése érdekében nyolc helyen építenek új gépkocsiparkolókat, a főút mellett pedig közvilágítás létesül. Megújulnak az utcabútorok – padok, hulladékgyűjtők – és a régi laktanya meglévő beton kerítését felhasználva, a növényfelületek növelése érdekében zöldfalat alakítanak ki.

Földesi László

Fotó: NIF Zrt.