Március végétől, a nyári menetrendváltástól ismét megnyitják London Gatwick nemzetközi repülőterének déli terminálját, melyet a koronavírus-járvány miatt, 2020 júniusában zártak be.

Gatwick jelenleg nemcsak a brit főváros, hanem London Heathrow után az Egyesült Királyság második legforgalmasabb repülőtere. Az átmenetileg bezárt terminál újranyitását az teszi indokolttá, hogy a repülőtérre menetrend szerinti járatokat közlekedtető legfontosabb légitársaságok – mint például a British Airways, a legtöbb repülőtéri résidővel (fel- és leszállási joggal) rendelkező easyJet, a Norwegian, a Vueling vagy a Wizz Air –, a 2022-es nyári menetrendi szezonban jelentősen megnövelik járataik számát.

A British Airways bejelentette, hogy a nyári főszezonban 35 európai célállomásra indítja újra járatait Gatwickről, míg a Wizz Air 18 új útvonalat kínál majd innen. De jelentősen megnő a hosszútávú járatok száma is, így újra lesz többek között közvetlen légi összeköttetés Gatwick, valamint Bangkok, Dubaj, New York, Tampa, vagy a Karib-térség és számos kanadai nagyváros között. A forgalom fellendülését segíti az is, hogy a közelmúltban eltörölték a Nagy-Britanniába érkező, COVID-oltással rendelkező turisták tesztelési és karantén-kötelezettségét.

Fontos tudnivaló, hogy március 27-től az alábbi hagyományos és fapados légitársaságok használják majd Gatwick déli terminálját: Aer Lingus, Air Baltic, Air Malta, Air Europa, Aurigny, British Airways, Eastern Airways, Enter Air, Norwegian, TAP Portugal Airlines, Ryanair, Turkish Airlines, Wizz Air, Vueling. Ugyanakkor a brit fapados easyJet a déli mellett, továbbra is használja majd az északi terminált is, ezért a légitársaság utasainak indulás előtt célszerű ellenőriznie, hová érkezik, illetve honnan indul a gépük.

A koronavírus-járvány előtti utolsó békeévben, 2019-ben Gatwick a nyári csúcsidőszakban már naponta 800-900 járatot indított és fogadott, ami azért is számít kiemelkedő teljesítménynek, mert a repülőtér a menetrend szerint közlekedő légitársaságok számára csak egyetlen használható futópályával rendelkezik. Az ezzel párhuzamos második pálya ugyanis túlságosan közel van a másikhoz, ezért gyakorlatilag most csak gurulóútként szolgál.

A forgalom növekedése miatt viszont a repülőtér vezetősége azt szeretné elérni, hogy utóbbit legalább felszállásra használhassák a kisebb, keskenytörzsű gépek, ezzel is csökkentve a légikikötő zsúfoltságát, és az ebből származó késéseket. Ez az elképzelés átmenetileg egyfajta kompromisszumot jelenthetne a régóta tervezett második új főpálya helyett, amelynek megépítése ellen érthetően tiltakoznak a környék lakói, illetve a helyi környezetvédő szervezetek.

Gatwick az easyJet legnagyobb londoni bázisa, ezért is döntött úgy a légitársaság vezetősége, hogy a repülőtér északi termináljában – Európában a fapadosok közül elsőként – saját prémium váróhelyiséget létesít. A 2021 októberében megnyílt „The Gateways by easyJet & No1 Lounges” használatához az easyJet utasainak előre le kell foglalniuk egy idősávot, amelyben 18-32 fontért egy, kettő vagy három órás tartózkodást vásárolhatnak meg.

A létesítményt egyébként más légitársaságok utasai is használhatják. A szolgáltatások között a hideg- és melegétel, valamint italok mellett szerepel a családi részleg, a játékszoba, illetve a kanapékkal berendezett terület. Az ételkínálat negyedévente változik. Az easyJet szerint itt volt az ideje, hogy megnyissák első prémium várójukat, mert tapasztalataik szerint, a vírusválság enyhülésével egyre több üzleti utazó választja őket.

Földesi László

Fotó: Gatwick Airport