Nagy-Britannia kormánya bemutatta legújabb intézkedési csomagját, amellyel szeretnék megkönnyíteni az utasok számára, hogy hatékonyabban érvényesíthessék jogaikat a légitársaságok tisztességtelen gyakorlatával szemben.

Grant Shapps brit közlekedési miniszter szerint a szigetország belföldi járatainak késése esetén, a korábbinál igazságosabb kompenzációs modellre van szükség. Az új szabályozás során figyelembe kívánják venni a vasutak, valamint a személyhajók és kompok utasai esetében már bevált eljárásokat. A legfontosabb változást az jelentheti, hogy a légiutasok a jövőben az adott járat késésének időtartama alapján igényelhetnének kártérítést.

A kormány azt is fontolgatja, hogy minden légitársaság számára kötelezővé tenné az alternatív vitarendezési (ADR) rendszer alkalmazását. Ez ugyanis lehetőséget adna a kárt szenvedett utasoknak, hogy bírósági eljárás nélkül is érvényesíthessék a jogaikat. Jelenleg két ADR-szolgáltató működik az Egyesült Királyságban, amelyekhez a légitársaságok önként csatlakozhatnak. Ez a szolgáltatás gyakorlatilag hasonló a Magyarországon elfogadott, és a Kereskedelmi- és Iparkamara által működtetett „békéltető testületek” tevékenységéhez.

A mostani javaslat a korábbi önkéntesség helyett, kötelezővé tenné valamennyi légitársaság számára a csatlakozást az ADR-rendszerhez, amellyel egyszerűsödne a viták rendezése, illetve a hozzájutás a jogos kártérítésekhez. A brit állam tehát erősíteni és egységesíteni kívánja a szabályozói jogkörét az utasok és a légitársaságok közötti eljárásokban.

A gyakorlatban mindez a brit Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAA) fogyasztóvédelmi tevékenységének kiterjesztését is jelenti, és többek között lehetőséget adna a hatóságnak arra, hogy akár közvetlenül megbírságolhassa a jogsértő légitársaságokat. Az új szabályozást az teszi indokolttá, hogy a Brexit után Nagy-Britanniában már nem kötelező érvényűek az Európai Unió fogyasztóvédelmi előírásai.

A mostani tervezet fokozott védelmet kíván adni a mozgásukban korlátozott utasoknak is. Ennek jegyében kötelezni fogják a belföldön közlekedő légitársaságokat arra, hogy megtérítsék azokat a károkat, amelyeket a tevékenységük során például a kerekesszékekben okoznak. A javítási költségek megtérítésére ugyanis a jelenlegi szabályok alapján még nem kötelesek. Richard Moriarty, a CAA vezérigazgatója szerint ők üdvözlik és támogatják a kormány tervezett fogyasztóvédelmi intézkedéseit, illetve a légiutasok jogainak bővítését, s készen állnak arra, hogy ezeket a jövőben hatékonyan érvényesítsék.

A tapasztalatok egyébként azt mutatják, hogy a légi utasok kevesebb mint fele ismeri az utazáshoz fűződő jogait, sokan pedig azért nem jelentkeznek kártérítésért, mert haszontalannak gondolják a panasztételt, illetve túl bonyolultnak a visszatérítési szabályokat.

Pedig az Európai Unió 261/2004/EK rendelete egyértelműen szabályozza, hogy milyen jogok illetik meg az utasokat például egy légi járat törlése esetén.

Földesi László