A közelmúltban elkészült újabb bővítésnek köszönhetően, tovább csökkenhet a menetidő a somogyi megyeszékhely és az M7-es autópálya dél-balatoni szakasza között.

A NIF Zrt. immár több mint másfél évtizede foglalkozik a 67-es főút Kaposvár és az M7-es autópálya közötti szakaszának fejlesztésével. A Kaposfüred és Látrány közötti szakasz alapkövét 2017. november végén rakták le. 2019. december közepére – több ütemben átadva – már 33,2 kilométeren kétszer két sávon, 110 kilométer/óra sebességgel közlekedhettek itt az autósok. A munkálatok során több mint 20 kilométer teljesen új nyomvonalon épült meg.

A következő ütemben, 2021. június 15-én kezdődött meg a Kaposfüredet elkerülő R67-es gyorsút kétszer két sávra bővítése. A fejlesztés a 61-es és 67-es főutak különszintű csomópontjából indul ki és a Kaposfüred északi területén megépült turbó körforgalmú csomópontban ér véget. A csomópontok már a korábbi fejlesztések során elkészültek, így azokhoz ebben a projektben már nem kellett hozzányúlni.

A projekt részeként az Állomás utcát különszinten vezették át a 67-es főút felett, mellette pedig gyalogos és kerékpárút is épült. Ugyanitt közvilágítási hálózatot is építettek, valamint a fejlesztéssel érintett közműveket is kiváltották. A környező területek megközelítéséhez stabilizált mezőgazdasági utak épültek, illetve a kétszer két sávos út teljes hosszában vadvédelmi kerítés is létesült.

A tervek szerint 2023 tavaszáig a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kaposvári üzemmérnöksége és az elkerülő út között, valamint a 67-es főút korábban megépült kétszer két sávos szakaszán is kiépül az üzemi hírközlő hálózat, aminek eszközei a biztonságosabb közlekedést és üzemeltetést fogják elősegíteni.

Tavasszal a forgalom a jelenlegi bal pályáról átkerül a megépített új pályára. Az átterelést követően megtörténik a meglévő burkolat szintbe marása, ami után már csak az új pályaszerkezeti aszfaltrétegek kiépítése marad hátra. A kivitelező várhatóan 2023 év végére fejezi be a munkát, így végre 110 kilométer/órával, kétszer két sávon juthatunk el a Balatontól Kaposvárig.

A fejlesztés hazai finanszírozással, nettó 7 milliárd 998 millió 660 ezer forintból a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg. A kivitelezést a Duna Aszfalt Zrt. végzi. A már csaknem teljesen megújult és kibővült R67-esnek nemcsak a somogyiak örülhetnek majd, hanem azok a pécsi és szigetvári autósok is, akik Kaposváron áthaladva igyekeznek elérni az M7-es autópályát vagy a dél-balatoni települések valamelyikét.

A 67-es egyébként az ország egyetlen olyan útja, amelynek egy rövid „zenélő” szakasza is van. A tervezők ötletességének köszönhetően, az aszfalt felső rétegén kialakított rovátkákon való áthaladás közben különböző hangok hallhatók, amelyek magassága a barázdák mélységétől és egymástól való távolságától függ. Az útról felszűrődő zene a Republic együttes 67-es út című száma.

2023 végére tehát gyorsabb és biztonságosabb lesz a közlekedés Kaposvár és az M7-es sztráda (Balaton) között, javul a megyei jogú város megközelíthetősége, és ezzel a régió versenyképessége is.

Földesi László

Fotó: NIF Zrt.