Még 2018 novemberében kezdődött meg a térség kedvelt turisztikai attrakciója, a balatonfenyvesi kisvasút korszerűsítése. A felújítási program most újabb, fontos mérföldkőhöz érkezett.

Ünnepélyes projektzáró rendezvény keretében átadták a balatonfenyvesi végállomás felújított épületét, valamint az Imremajornál és Csisztafürdőnél emelt épületeket. A kisvasút központi indítóállomásának épületét teljesen átépítették, és az épületgépészeti korszerűsítésen kívül a korábbi várótermet kibővítették, amelyben egy büféhelyiség is helyet kapott. Kialakítottak egy pelenkázóval ellátott mozgáskorlátozott mosdót, és megváltozott a forgalmi iroda, valamint a pénztár elhelyezkedése is. Az épület külseje a tetőszerkezet és az oszlopsor átépítésével teljesen új, korszerű arculatot kapott.

Az imremajori megállónál egy új, szilárd falazatú esőbeálló épült, amiben kerékpártároló és egy későbbiekben WC helyiséggé alakítható rész is helyet kapott. A megálló mellett mozgáskorlátozottaknak használható parkolót is kialakítottak, a peronvilágításhoz pedig napelemes világítótesteket telepítettek. A Csisztafürdő állomáson egy teljesen új épületet emeltek, amely szervesen kapcsolódik a kerékpáros túraútvonalakhoz, illetve összeköttetést jelent a vasútállomással és a Berek Látogatóközponttal. A kerékpáros turizmushoz kapcsolódva az épületben helyet kaptak zuhanyzók, valamint egy teraszos kávézó is. Az állomás melletti, északnyugati irányban található terület kimondottan alkalmas a Berek madarainak megfigyelésére, ezért itt egy kisebb kilátótornyot is építettek.

A térségi települések, amelyek régóta szerették volna elérni a kisvasút fejlesztését, még 2016-ban nyújtottak be közös pályázatot, Balatonfenyves vezetésével. Egyik fő célkitűzésük az volt, hogy több mint tízéves üzemeltetési szünet után, a Nagybereken átvágó vasúton ismét el lehessen jutni a Balaton-partról mindössze 5-6 kilométerre lévő Csisztapuszta gyógyfürdőjébe, amely közúton csak nagy kerülővel érhető el. A MÁV 2 milliárd 100 millió forintból újította fel a vasutat, az önkormányzatok pedig a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programnak köszönhetően, 650 millió forintos forrásból kiegészítő létesítményeket építhettek.

A Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút turisztikai jelentőségű, Imremajor és Csisztafürdő közötti mintegy nyolc kilométeres pályaszakaszán 2002. óta szünetelt a forgalom, majd az újjáépítés után 2021. július 1-jén indult újra a közlekedés. Az 1950-től eredetileg gazdasági vasútnak épült, jelenleg a MÁV-Start üzemeltetésében lévő vonalon mára a személyszállítás lett az egyeduralkodó: nyáron igen jelentős a balatoni kirándulóforgalom, de a somogyszentpáliak és imremajoriak számára a közösségi közlekedést is ezek a vonatok jelentik. Az utasok a Nagyberek gazdag állat- és növényvilágában gyönyörködhetnek, az oda-vissza közel másfél órás vonatozás kellemes kikapcsolódást nyújt felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt.

Az egész éven át nyitva tartó csisztafürdői gyógyvizes fürdő a vírusjárvány kitörése előtt már évente több mint 40 ezer vendéget fogadott. Csisztapuszta 590 méterről feltörő, 42 Celsius-fokos termálvize elsősorban azokat a fürdőzőket várja, akik mozgásszervi, reumatikus fájdalmaik enyhítését várják a Balaton-közeli apró település gyógyító vízétől. A fürdőben a komplett, egyre színvonalasabb vendéglátás mellett egy tágas, sátrak elhelyezésére is alkalmas, lakóautós kemping várja a jórészt Balaton felől érkezőket.

A mostani fejlesztés az ezzel párhuzamosan zajló fürdőfelújítással és a fürdőhöz kapcsolódó kerékpárút bővítésével együtt, biztos alapokat teremthet a turizmus növekedéséhez. A Balatonfenyvesi kisvasút a tó környékének egyre kedveltebb turisztikai célpontjává válhat, a csisztapusztai vonal újjáépítése pedig egész évben megkönnyíti a termálfürdő elérhetőségét, s ez által a gyógyturizmus fellendülését hozhatja a településen.

Földesi László

Fotó: MÁV-Start