A milánói Bergamo repülőtér (BGY) az elmúlt évtizedek fejlesztéseinek köszönhetően, napjainkra nem csak Olaszország, hanem egész Európa egyik legnépszerűbb fapados célállomása lett.

Milánó köztudottan Olaszország egyik fontos gazdasági motorja. Bergamo elhelyezkedése lehetővé teszi az ide látogatók számára, hogy gyorsan elérjék a mindössze 45 kilométerre található Milánót, illetve Brescia és Monza gazdag tartományait, de gyakorlatilag a vonzáskörzetéhez tartozik Lombardia mellett Venetó és Emília egy jelentős része is. Ennek ellenére az 1990-es évek elején a régió 1971 óta működő repülőterén az utasforgalom csak mindössze néhány regionális összeköttetésre és charterjáratra korlátozódott.

Az 1990-es évtized közepén aztán a légikikötőt üzemeltető SACBO (a Società per l’Aeroporto Civile di Bergamo – Orio al Serio) jelentős beruházásokat indított el. Kibővítették a terminált, valamint ezzel párhuzamosan új check-in pultokat és beszállókapukat helyeztek üzembe. Ám ezek kihasználásához és gazdaságos működtetéséhez légitársaságokra is szükség volt. Ezért két évtizeddel ezelőtt úgy döntöttek, hogy a légikikötőt Észak-Olaszország legfontosabb fapados repülőterévé alakítják, és ez az üzletpolitika sikeresnek bizonyult.

Az első „fecske” a Ryanair lett, amely 2002-ben Frankfurt Hahn repülőteréről indította be menetrend szerinti járatát Bergamoba, amit rövidesen Londonnal is összekötött. Az írországi fapados megjelenése jótékonyan hatott a forgalom fellendülésére, mivel ezt követően más légitársaságok is követni kezdték a példáját. Ennek köszönhetően, Bergamo éves utasforgalma 2003-ban már elérte a 2,7 milliót.

A repülőtérnek sikerült meggyőznie a sorra alakuló alacsony költségű légitársaságokat arról, hogy bár a légikikötő viszonylag kicsi, a régió mégis jelentős be- és kiutazó forgalmat képes generálni számukra. Arra is felhívták a figyelmet, hogy az itteni sűrűn lakott és gazdaságilag fejlett területek nem csak az üzleti forgalmat képesek vonzani, hanem egyben fontos turisztikai célpontok is. Hiszen alkalmasak pihenésre vagy aktív kikapcsolódásra, például síelésre is.

2004-ben érkezett meg Bergamoba a Wizz Air első járata, majd sorra „bejelentkeztek” az olyan kisebb európai légitársaságok is, mint például az (azóta már megszűnt) Air Berlin, a Bmibaby, a Hapag Lloyd, a Jet2 vagy a Transavia. Napjainkban Bergamo repülőtér legnagyobb légitársasága – több mint száz útvonallal – továbbra is a Ryanair, de a Wizz Air is jelentős ide irányuló, elsősorban kelet-európai hálózattal rendelkezik. 2020-ban Bergamo már a Ryanair ötödik legjövedelmezőbb repülőtere volt.

De időközben olyan légitársaságok is „felfedezték” Bergamot, mint például az AlbaStar, az Air Arabia Maroc, a Blue Air, a Blue Panorama, az egyiptomi Air Arabia és Air Cairo, az izraeli Arkia, a Pegasus Airlines, vagy a Volotea. Közülük a Blue Panorama a közelmúltban Dakarba indított járatot (azt ugyanis bizonyára kevesen tudják, hogy Bergamo város és tartománya rendelkezik Olaszország egyik legnagyobb szenegáli közösségével).

2019-ben, a koronavírus-járvány előtti utolsó „békeévben” az utasforgalom már csaknem 14 milliót tett ki, s ezzel Bergamo Olaszország harmadik legnagyobb repülőterévé vált, miközben kapacitásának 93% -át a fapados légitársaságok adták. Érdekes módon, a járvány ellenére a fejlődés nem állt meg, és továbbra is számos új útvonal nyílt. A repülőtér vezetősége most arra próbálja ösztönözni a légitársaságokat, Európában újabb országokkal, például Albániával, Görögországgal vagy Ukrajnával is kössék össze Bergamót. Bár a járvány miatt a forgalom kezdetben még szerényebb, ám akik most megvetik a lábukat az új piacokon, azok hosszú távon nyertesek lehetnek.

Az utasforgalom folyamatos növekedését követve, a repülőtér szinte folyamatosan fejlesztette (és fejleszti) az itteni infrastruktúrát. 2019 végén avatták fel a nyolc új beszállókapuval rendelkező, kibővített terminált, 2020 júliusában pedig két emeleten, tíz beszállókapuval megnyitották az új schengeni indulási területet.

Fokozott figyelmet fordítanak az utazóközönség kényelmére is, így megnövelik az általuk használt területeket, és új kereskedelmi és vendéglátó üzletekkel, valamint prémiumszolgáltatásokkal, vagy gyorsított beszállási lehetőségekkel várják őket. A központi terminál, valamint a schengeni indulási és érkezési terület újabb bővítésével pedig Bergamo korábbi, évi 15 millió utas kapacitása legalább 20 millióra emelkedik.

Földesi László

Fotó: Bergamo Airport