Fontos jubileumhoz érkezett a Delta Cargo: 1946-ban indult el ugyanis az amerikai légitársaságnál a rendszeres légi áruszállítás.

A társaságot 1929. június 17-én alapították meg a Georgia állambeli Atlantában, de a Delta Air Lines ezt követően több mint egy évtizeden át csak utasokat szállított. A második világháború alatt azonban a katonai szolgálatba állított légitársaságok – köztük a Delta – gépei fontos szerepet kaptak az amerikai hadsereg utánpótlásának eljuttatásában. Így az élelmiszerektől és orvosi felszerelésektől kezdve a fegyvereken, lőszereken és autóalkatrészeken keresztül szinte mindent szállítottak, ami befért a repülőgépekbe.

Az itt szerzett tapasztalatok nyomán vetődött fel, hogy a háborút követően az USA légitársaságai a teherfuvarozást teljes körű, önálló üzletággá alakítsák. Mindez persze szerény teljesítményekkel indult, 1946-ban a Delta első cargoszállítmánya például mindössze 91 kiló frissen szedett gomba volt, amelyet egy DC-3-as repülőgép fedélzetén juttattak el Atlantába. De ezt követően fokozatosan újabb légiárukkal bővült a szolgáltatás, a Delta Cargo például működése első évében elfuvarozott többek között hat ládában, összesen 500 kg autóalkatrészt, 200 kg édességet, és még egy kis ládányi ezüst pénzérmét is.

1950 és 1953 között már a koreai háború adott fontos, önként vállalt feladatot a Delta Cargo számára, amikor az amerikai Vöröskereszt által adományozott vért szállítottak az ENSZ-erők csapatainak. Ezt követően, még 1953-ban hivatalosan is beindult a légitársaságnál a nemzetközi teherszállítás, mely kezdetben még csak a Karib-térségbe és Venezuelába irányult.

A szállított légiáruk köre közben folyamatosan bővült, s 1966-ban elérkezett az a pillanat, amikor a Delta Cargo egyik repülőgépe vitte a NASA Surveyor 3 űrhajóját Los Angelesből a floridai Kennedy-fokra, a rakéták indítóhelyére. Ez volt az első alkalom, amikor egy űreszközt kereskedelmi repülőgéppel szállítottak. Két évtized múlva, 1986-ban a Delta Cargo újabb fontos repüléstörténeti mérföldkőhöz érkezett, amikor először szállítottak az Egyesült Államokból Németországba légiúton személyautókat. A Delta Cargo Lockheed L-1011-500-as repülőgépe két Amerikában gyártott gépkocsit vitt Dallasból Frankfurtba.

Az Egyesült Államok kormánya 2010 januárjában hagyta jóvá a Delta és a Northwest légitársaságok összeolvadását. Bár utóbbi felvásárlásával a Delta átmenetileg a világ vezető légitársasága lett, az ugyancsak amerikai United és a Continental Airlines egyesülésével, rövidesen a második helyre szorult. A Delta az Air France-KLM cégcsoport által vezetett Skyteam szövetség alapító tagja, s napjainkban a Delta Cargo évente már átlagosan mintegy 2,2 milliárd tonnányi légiárut szállít.

Földesi László

Fotó: Delta Air Lines