A Hódmezővásárhely és Szeged közötti vasútvillamos (tram-train) rendszer létesítése érdekében, még 2012-ben megszületett az első megvalósíthatósági tanulmány. A fejlesztés lényege, hogy a két város közötti vasúti pályát, valamint a Szegeden kiépült villamoshálózatot felújítják és összekötik, Hódmezővásárhelyen pedig kiépítik a városi villamospályát.

Mivel a két város közötti vasút nem villamosított, olyan hibrid működésű szerelvényeket rendeltek meg, amelyek a nyílt pályán dízelmotorral haladnak, a városokon belül pedig az ott kiépített, elektromos energiaellátást használják. Az új – nem csak nálunk, hanem Közép-Európában is ma még egyedülálló – CityLink járműveket a spanyol Stadler Rail Valencia cég gyártja és szállítja Magyarországnak. Az első öt szerelvény idén augusztusban kapta meg a vasúthatósági engedélyt. Így megkezdődhet az az ötvenezer kilométeres futópróba, melyet hiba nélkül kell teljesíteni ahhoz, hogy a különleges járművek már utasokat is szállíthassanak.

A 37 méter hosszú, 71 tonnás, 216 férőhelyes járműveket kocsinként, kamionokkal szállították Valenciából Szentesre. A komfortos, alacsonypadlós és akadálymentes CityLink járművek a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, világos, tágas utastérrel, valamint korszerű fedélzeti biztonsági kamerarendszerrel rendelkeznek. A két multifunkciós térben kerekesszékkel közlekedő utasok, kerékpárok vagy babakocsik szállítása is biztosított.

A tram-train vonalán Hódmezővásárhelyen közel négy kilométeres, egyvágányú villamospálya épült hat megállóval (Hódmezővásárhelyi Népkert, Strandfürdő, Hősök tere, Kossuth tér, Kálvin János tér, Hódmezővásárhely nagyállomás), valamint a kapcsolódó felsővezeték-hálózattal. A városi szakaszon három megálló kétvágányú, ahol az ellenkező irányba közlekedő szerelvények találkozni tudnak. A kivitelezés részeként Hódmezővásárhelyen 94 autó számára P+R parkolót és 900 kerékpártárolót alakítottak ki.

A tram-train Szegeden az 1-es villamos vonalán közlekedik majd – kezdetben ideiglenes menetrenddel – a pályaudvartól Szeged-Rókus vasútállomásig, és a 135-ös számú Szeged–Békéscsaba vasútvonalon halad tovább Hódmezővásárhelyre. Itt villamosüzemre váltva, a városon keresztül halad a nagyállomásig.

Szeged és Hódmezővásárhely villamosvonalán a járművek a KRESZ előírásai alapján 50 km/órás maximális sebességgel haladhatnak, a két város közötti nyíltvonalon viszont már akár 100 km/órás sebességgel szállíthatják az utasokat. A szolgáltatás nyolc vasútvillamossal indul el, a további négy CityLinknek 2022 nyaráig kell megérkeznie. Időközben a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) kiírta a szerbiai határ túloldalán, Szabadka irányába a meghosszabbítás első pályázatát is.

Földesi László

Fotó: MÁV, NIF