A kormány és a főváros egyetértésre jutott abban, hogy véglegesen autómentessé kell tenni a Városligetet, ahol megszűnik a felszíni parkolás is. Mind a Műcsarnok, mind a Szépművészeti Múzeum előtt, teljesen autómentes lesz a Hősök tere is.

Több mint hat évtizede született meg a döntés arról, miszerint az M3-as autópálya budapesti bevezetőjének forgalma részben a városligeti Kós Károly sétányon haladjon át. Ez azonban hosszútávon tarthatatlan, hiszen ez az út napjaikban már akkora forgalmat kénytelen befogadni, például a Petőfi hídé.

A Városliget autómentessé tételéhez azonban biztosítani kell a hatalmas zöldterületen kívül – de annak határán, vagy ahhoz közel –, a gépjárművek megfelelő elhelyezését. E törekvés jegyében, a célforgalmi parkolási igényeket részben már a Liget Budapest projektben épült, nemrég megnyílt új Dózsa György úti mélygarázs látja el.

A következő lépésben az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára két, összesen 1500 férőhelyes új P+R-parkolóház épülhet a pálya bevezető csomópontjában, illetve a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál. A létesítmény tervezésére kiírt sikeres közbeszerzési pályázatot követően, megkezdődhet a parkolóházak tervezése. A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) által kiírt közbeszerzés nyertese a KÖZTI Zrt. lett.

A Liget északi határán létesülő P+R-parkolóházak a gépjárművek végleges kitiltásáig egyaránt csökkentik majd az átmenő- és a célforgalmat is. Egyrészt a Mexikói úti busz- és trolimegállónál ma is P+R-ként használt területére építhető parkolóház az M1 kisföldalatti végállomásánál, másrészt az M3-as sztrádabevezető végcsomópontjának ágai közé emelhető ilyen épület. A parkolóházakból jó lehetőséget kínál a kisföldalatti, a trolibusz és az 1-es villamos a továbbutazásra.

A tervek szerint a Városligetben (az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve), megszűnik a felszíni parkolás. A Kós Károly sétányt teljesen, az Állatkerti körutat pedig csúcsidőn kívül lezárják, de az elektromos meghajtású trolibuszok továbbra is járhatnak. A parkolóházak létrehozása szervesen kapcsolódik a környék közlekedésének megújításához, zöldebbé tételéhez, a beruházás a Városliget autómentesítéséhez, továbbá a belváros forgalomcsillapításához szükséges feltétel.

A külső kerületekből és az észak-pesti elővárosokból érkezők így sokkal könnyebben válthatnak majd az autóról kisföldalattira, villamosra vagy trolibuszra, sőt a jövőben akár vasútra is. A parkolóházak jó lehetőséget adnak az autósoknak arra, hogy átüljenek a közösségi közlekedésre. A parkolóházakban hétköznap elsősorban az ingázók, hétvégén, nagyobb rendezvények idején pedig a Városligetbe látogatók hagyhatják majd az autóikat.

Földesi László

Fotó: BFK