A Borat – Kazah nép nagy fehér gyermeke menni művelődni Amerika című szatíra hosszú utat járt be, amíg a rasszista és idegengyűlölő megbélyegzéstől eljutott oda, hogy a Kazakh Tourism hivatalos szlogene lett a film főhősének kedvenc mondata: „Kazakhstan. Very nice”.

Sacha Baron Cohen főszereplésével 2006-ban mutatták be azt az áldokumentumfilmet, melynek kazah főhőse, Borat az Egyesült Államokba utazik, hogy ott forgasson egy dokumentumfilmet a fiktív Kazah Információs Minisztérium parancsára. A filmben Borat végigbotladozza Amerikát, ahol valóban azt hiszik, hogy ő egy külföldi tévés személyiség.

A filmben ábrázolt Kazahsztánnak kevés köze van a valósághoz. A szatírát az amerikai kritikusok minden idők legviccesebb filmjének titulálták. Ezzel szemben Kazahsztánban a hivatalos álláspont az volt, hogy a film rasszista és idegengyűlölő, még per indítását is fontolgatták a kazah nép nemzeti büszkeségének megsértéséért.

Hat évnek kellett eltelnie, hogy a kazah vezetés felismerje a filmben rejlő lehetőségeket. 2012-ben az akkori kazah külügyminiszter már köszönetet mondott a film rendezőjének a kazah turizmus fellendítéséért. A filmnek köszönhetően ugyanis megtízszereződött a kiadott kazah turistavízumok száma.

Egy Kazahsztánban élő amerikai ötlete volt, hogy a Kazahsztán turisztikai nevezetességeit bemutató film szlogenje legyen Borat kedvenc mondata: „Kazahstan. Very nice”. A most induló kampány időzítése sem véletlen, október 23-án mutatták be az áldokumentumfilm folytatását Borat utólagos mozifilm: Produkciós kenőpénz szállítása az amerikai rezsimnek a Kazahsztán egyszeri dicsőséges nemzetének hasznára címmel.

A kazah Külügyminisztérium hivatalos véleménye az új filmről is az, hogy rasszista és idegengyűlölő. De remélik, hogy minél többen látogatnak el Kazahsztánba, hogy meggyőződjenek arról, hogy Kazahsztán egész más, mint amit a film sugall.

Szegedi Andrea