A nemzetközi forgalom részleges szünetelése miatt lehetőség nyílt arra, hogy a korábbinál jóval több légkondicionált InterCity-kocsi közlekedjen a Balatonnál. Az elmúlt évi 29 helyett, az idei nyáron naponta már 51 IC-kocsi lesz forgalomban.

További fontos újdonság, hogy a balatoni Aranypart és Ezüstpart expresszvonatokon Sátoraljaújhely, valamint Záhony és Balatonszentgyörgy között, továbbá a Kék Hullám gyorsvonatokon is megtalálhatóak lesznek az IC+ kocsik. Emellett – az elmúlt évek pályafelújításainak köszönhetően –, érezhetően rövidültek a menetidők. Tíz év alatt Keszthelyre 80 perccel, míg Siófokra 28 perccel csökkent a gyorsvonatok menetideje. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy Budapestről a déli part „fővárosába” 73 perc alatt lehet eljutni vonattal. Mindez annak is köszönhető, hogy Lepsény és Szántód-Kőröshegy között a pályasebességet 2019 őszén, egyes szakaszokon 100-ról 120 kilométer/órára emelték.

A korábbi évekhez képest két új térséggel, Sátoraljaújhellyel és Győrrel, valamint Budapesten belül két állomással, a Keleti pályaudvarral és Kőbánya-Kispesttel bővült a közvetlen kapcsolatok száma a Balatonhoz. A MÁV-Start új regionális, két óránként közlekedő InterRegio légkondicionált Desiro motorvonatai Győr és Balatonszentgyörgy között közlekednek.

A Magyar Turisztikai Ügynökség belföldi turizmust erősítő akciójához „Utazz velünk biztonságban” elnevezésű kampányához a vasúttársaság is csatlakozott. A nyárra vonatkozó elsődleges célkitűzés, hogy a Balatonhoz utazók eljutását a járványhelyzetnek megfelelően, biztonságos módon garantálják.

A vasúttársaság az idei nyári turisztikai főszezonban két új típusú terméket vezetett be Balaton 24 és Balaton 72 néven. A 24, illetve 72 órás érvényességű, napijegy jellegű termékek korlátlan számú utazásra jogosítanak a Balaton körül, a Tapolca – Sümeg szakaszon és a balatonfenyvesi kisvasúton. A MÁV-Start ezzel lehetőséget nyújt a már Balatonnál nyaralók részére a tó partján elérhető turisztikai attrakciók felkeresésére,s ez által hozzájárul a belföldi turizmus fejlődéséhez, valamint lehetővé teszi a jegyvásárlásból eredő kontaktusok számának csökkentését. A 24 órás verzió 990, a 26 éven aluliaknak 660, a 72 órás 2490, 26 évnél fiatalabbaknak 1650 forintba kerül.

A megnövelt szállítókapacitásnak köszönhetően, folyamatosan növekszik a vonatozó kerékpárosok száma is. A hosszú távú fejlesztési program célja, hogy minden vonaton biztosított legyen a kényelmes, kiszámítható kerékpárszállítás, mert ezt a népszerű szolgáltatást, évente több mint háromszázezren veszik igénybe országszerte, használva a vasúttársaság összesen 655 kerékpárszállító funkcióval is rendelkező járművét.

Idén nyáron is a tavaly megszokott járatokon elérhető az étkezőkocsi-szolgáltatás: napi nyolc pár Balaton expresszvonatban biztosítják a fedélzeti vendéglátást minden nap a Budapest-Déli és Keszthely közötti viszonylatban. Újdonság az idei évben, hogy bővülnek a készpénzmentes fizetési lehetőségek: a bankkártyák mellett már SZÉP-kártyával is lehet fizetni az étkezőkocsikban – mindhárom kibocsájtó kártyáival.

Az étlap a tavaly bevezetett streetfood-irányzatot követi: idén is kapható 1290 forintért a tavalyi év slágerterméke, START Burger, valamint a 390 forintos korsó csapolt sör. A választékban emellett megtalálhatóak a nyári hangulathoz illő long-drinkek, ciderek, valamint a somlói torta és epres sajttorta mellett egy jellegzetes hazai desszert, a baracklekváros palacsinta is.

A vasúttársaság továbbra is arra kéri az utasokat, hogy a sorban állás és személyes érintkezések csökkentése érdekében, jegy- és bérletvásárláskor részesítsék előnyben a MÁV-applikáció használatát és az e-vonatjegy váltását. A kormányrendeletnek megfelelően továbbra is kötelező az arc eltakarása (maszk, sál, kendő) a vonatokon.

Földesi László

Fotó: MÁV-Start