A tervezettnél négy hónappal korábban, júliustól ideiglenesen bezárhatják az Otto Lilienthalról elnevezett berlini Tegel nemzetközi repülőteret. A létesítménynek eredetileg az új brandenburgi repülőtér átadása után, októberben kellett volna beszüntetnie működését, de a vírusjárvány okozta kereslethiány miatt, a főváros vezetése szerint utasok nélkül semmi értelme tovább üzemeltetni.

Tegel egyelőre két hónapra állhat le, de a forgalom függvényében az üzemeltető dönthet a végleges bezárásról is. A német főváros másik repülőtere, Schönefeld ugyanis elegendő kapacitással rendelkezik, hogy egyedül kezelje a drasztikusan lecsökkent légiforgalmat. Lütke Daldrup, a berlini repülőtereket üzemeltető FBB vezérigazgatója szeretné Tegelt őszig nyitva tartani, de ehhez legalább 50 ezer utasra lenne szükség, már pedig erre még ő is kevés esélyt lát.

A Lufthansa elnök-vezérigazgatója, Carsten Spohr 2019 januárjában még azt nyilatkozta, hogy az új légikikötő átadása után is szükség lehet a régire, mivel folyamatosan növekszik a német főváros légi forgalma. Problémát jelent azonban, hogy az új helyszín csak úgy jöhetett létre, hogy vállalták a régi légikikötő bezárását. Ráadásul a repülési útvonalak is zavarnák egymást a két repülőtér egyidejű működése esetén.

Tegel a városközponttól 8 kilométer távolságra található, ehhez tudni kell, hogy Berlin nagyjából kör alakú, mintegy 50 kilométer átmérőjű város. Tehát Tegel sűrűn beépített környezetben található. Ezért 23 órától reggel 6-ig itt már régóta éjszakai repülési tilalom van érvényben. A repülőteret 1948-ban építették ki a berlini blokád idején, és 1960 óta szolgálja a polgári repülést.

Tegelnek – amely időközben átvette a végleg bezárt Tempelhof forgalmát is – tulajdonképpen már évek óta nem kellene működnie, hiszen eredetileg 2011 októberében kellett volna átadni a német főváros új központi repülőterét, amely viszont legkorábban csak 2020 őszén nyílhat meg. Az új épületegyüttes kapacitáshiánya miatt 2017 augusztusában kampány indult, hogy Tegelt mégse zárják be.

Berlin Brandenburg International (IATA-kódja: BER) kapacitását ugyanis eredetileg évente 27 millió utasra méretezték, ám a német fővárosban már 2016-ban 33 milliós volt az összesített forgalom. 2020 elején a becslések már arról szóltak, hogy az új repülőtéren 2021-ben mintegy 41 millió, 2025-ben pedig már 45 millió utast kezelnek, ami a teljes kapacitást meghaladná. Ezért is merült fel Tegel nyitva tartása. Viszont ha a közelben található Schönefeldet hagynák tovább működni – amit jelenleg a fapadosok használnak –, nem volna szükség Tegelre.

A Berlin-Brandenburg repülőtér építése mintegy 15 év tervezés után, 2006-ban kezdődött meg, és a tervek szerint idén október 31-én, végre valóban átadják a forgalomnak a Willy Brandt néhai kancellárról elnevezett új légikikötőt. A 2020. június 28 és október 15 közötti időszakban, a repülőgépek kiszolgálói és a kereskedelmi egységek „próbautasokkal” és árukkal, élesben tesztelik majd a különböző rendszerek működését. Ezért a repülőtér mintegy 20 ezer önkéntest keresett a tervezett üzemi, illetve kiürítési próbákra.

A Lufthansa cégcsoport annyira biztos az új repülőtér októberi megnyitásában, hogy a helyfoglalási rendszerek az év végi járatokra Berlin esetében TXL (Tegel) helyett már BER kódot jeleznek. A cégcsoport többi tagja, az Austrian, a Brussels Airlines és a Swiss, szintén november 8-án kezdik el az üzemelést az új helyszínen, míg az Eurowings már november 4-től használni fogja a légikikötőt, amelynek kezdeti forgalma – a korábbi optimista várakozások ellenére –, a vírusjárvány miatt, a tervezettnél jóval szerényebb lehet.

Földesi László

Fotó: Berlin FBB