1929-ben az USA Minnesota államában élő Ellen Church, különös ötlettel kereste fel a Boeing Air Transport légitársaság forgalmi igazgatóját, Steve Stimpsont. A fiatal ápolónő azt javasolta, hogy a járatok fedélzetén alkalmazzanak olyan légiutas-kísérő hölgyeket, akik jelenléte egyrészt megnyugtatóan hat az utasokra, másrészt gondoskodnak is róluk repülés közben.

Stimpson és a légitársaság többi vezetője támogatta az ötletet, azonnal alkalmazták Ellent, és megbízták, szervezze meg az új szolgáltatást. Így már ő válogatta ki azt a hét vállalkozó szellemű munkatársát, akik megfeleltek a szigorú felvételi követelményeknek. Így például nem lehettek magasabbak 155 cm-nél, testsúlyuk nem haladhatta meg az 52 kg-ot, a felső korhatárukat pedig 25 évben szabták meg.

Ellen Church tervezte meg a légiutas-kísérők egyenruháját, és megalkotta az első, rájuk vonatkozó légitársasági szabályzatot is. Ennek értelmében havonta 100 órát kellett dolgozniuk, amiért 150 dolláros fizetést kaptak. Munkájukhoz tartozott továbbá, hogy az utasok kiszállása után kitakarítsák a kabint, és segíteniük kellett a szerelőknek, amikor a gépet betolták a hangárba.

1930. május 15-én Ellen Church egy Boeing 80-A típusú, 14 személyes gép fedélzetén, elsőként köszöntötte az utasokat San Franciscóban. Felszállás után, útban Chicagóba szendvicseket és kávét szolgált fel, s ezzel a világ első női légiutas-kísérője lett. Egy év múlva, a Boeing Air Transport, a National Air Transport, a Pacific Air Transport és a Varay Air Lines egyesülésével létrejött Amerika legnagyobb légitársasága, a United Air Lines, mely nem csak megörökölte, hanem tovább is fejlesztette az új szolgáltatást. Így többek között, 1936-ban a világon elsőként szervezte meg önálló catering szolgálatát. Ezzel egyidejűleg Boeing 247-es gépeibe kis konyhát épített be, és repülés közben már meleg ételt is kínált utasainak.

1939-ben a 1388 hivatásos pilóta mellett, már 443 stewardess teljesített szolgálatot az amerikai légitársaságoknál. Magyarországon ugyanebben az évben, április 17-én szállt fel a Budaörsi repülőtérről a magyar Malert légitársaság Budapest-Velence-Róma járatának SM-75-ös utasszállítója, melynek fedélzetén elsőként teljesített szolgálatot két légiutas-kísérő hölgy, Kreith Kitty és Weiss Marcella.

Földesi László

Fotó: AeroNews Képtár