Az Independent Aircraft Modifier Alliance (IAMA – Független Repülőgép-módosító Szövetség) az elmúlt napokban, online prezentációkon mutatta be legújabb technológiáját, amellyel hatékonyan lehet fertőtleníteni a repülőgépek kabinját.

A Dimer LLC és az AERO-Health GermFalcon elnevezésű rendszere ultraibolya (UVC) lámpákat javasol – a kórházakhoz hasonlóan – a repülőgépek belső tereinek tisztításához. A vírusmentesítésre már jelenleg is számtalan vegyszeres, illetve alkoholos megoldás létezik, és megjelent a rendkívül hatékony nanotechnológia is.

Utóbbi használata során szabad szemmel láthatatlan, nanoezüst részecskék tapadnak meg a felületeken, amelyek azonnal elpusztítják a vírusokat, baktériumokat, gombákat, és hosszú távon gátolják a kórokozók megtapadását. Ez a fertőtlenítési eljárás sem olcsó, viszont gyors, cseppmentes, környezetbarát, kellemes illatú és a kezelés után az adott helyiség szinte azonnal használatba vehető. Emellett egy hétig, vagy akár 10 napig is védettséget biztosíthat.

A repülőgépeken azonban a rövid fordulóidők miatt (ami elsősorban a fapados légitársaságokra jellemző) más módszereket kell alkalmazni. A vegyi anyagokkal történő fertőtlenítés a kellő hatékonyság érdekében itt hosszabb időt vesz igénybe, miközben ez az eljárás nem környezetbarát, sőt, néha még mérgező is.

A Dimer LLC és az AERO-Health szerint egy ülés fertőtlenítése legalább egy percet igényel, miközben a GermFalcon egyszerre 54 széket képes kezelni ugyanennyi idő alatt. Egy keskeny törzsű repülőgép kabinjának fertőtlenítése a hagyományos kémiai vegyszerekkel több mint két óráig is eltarthat, míg a GermFalcon kevesebb, mint 10 perc alatt képes megtisztítani ugyanennyi területet. Ráadásul, az UVC technológia a pilótafülkékben is hatékonyan használható, mert nem károsítja a repülőgépek avionikai rendszereit.

Az eljárást már régóta használják kórházakban különböző egészségügyi eszközök, berendezések fertőtlenítésére. Azonban a korábbi világjárványok (mint például a MERS és a SARS) esetében bebizonyosodott, hogy nagyon alacsony toleranciát mutattak az UVC-besugárzással szemben. A Dimer cég viszont arra a következtésre jutott, hogy az ultraibolya sugárzás dózisának legalább háromszoros megnövelésével, hatékonyan lehet küzdeni a COVID-19 vírus ellen.

A Dimer szerint az Egyesült Államok repülőterei idén nyáron vezethetik be az új eljárást, és az év végére, az influenza szezon kezdetére már világszerte több ezer ilyen berendezés működhet. A GermFalcon elsősorban a repülőgépek belső tereiben használható, míg a párhuzamosan kifejlesztett UVHammer a repülőterek kisebb belső helyiségeinek fertőtlenítésére alkalmas. A repülőgépek ütemezett karbantartásakor pedig a hagyományos tisztítási folyamatok mellett, a technológia részévé válhat az UVC fertőtlenítés is.

Egyetlen hordozható UVC-egység több mint 2 millió fertőtlenítő iont képes előállítani, és több repülőgépen is használható. De számos típuson, mint például az Airbus A330-as, A319-es vagy A320-as, már működnek a fedélzetre beépített rendszerek is, s ezek rövidesen a Boeing gépein is használhatóak lesznek. Az új technika világméretű alkalmazása ígéretes jövő előtt áll, hiszen az UVC-berendezések által előállított pozitív és negatív ionok tudományosan bizonyítottan, elpusztítják az olyan kórokozókat, mint például a baktériumok, a penészspórák, vagy a vírusok.

Földesi László

Fotó: Dimer LLC