A Szaúd-Arábia nemzeti légitársasága együttműködési megállapodást írt alá a német Lilium elektromos légitaxit fejlesztő céggel az ország regionális légi mobilitásának növelése érdekében.

A megállapodás értelmében Szaúd-Arábia lesz az első ország a közel-keleti/észak-afrikai régióban, amely megvásárolja az elektromos meghajtású, függőleges fel- és leszállásra képes, egyszerre öt utas szállítására alkalmas gépeket. Egyelőre száz Lilium Jet üzemeltetését tervezik, és az új szolgáltatást először a Saudia üzleti és első osztályú utasai számára tennék elérhetővé.

A német Lilium Aviation vállalkozást a Müncheni Műszaki Egyetem hallgatói és oktatói hozták létre 2015-ben. A ma már több mint 300 embert foglalkoztató cég két éves fejlesztést követően, 2019 májusában a dél-német Oberpfaffenhofen városában mutatta be az első, már repülőképes prototípusát. Ezután csaknem három év telt el, mire a továbbfejlesztett Lilium Phoenix 2 a közelmúltban sikeres bemutatót tarthatott.

A dél-spanyolországi Andalúziában, Villacarrillóban található Atlas kutatási- és tesztközpontban a pilóta nélküli gép a helikopterekhez hasonlóan függőlegesen felszállt, majd sikeresen átváltott lebegésből teljesen vízszintes repülésre. Ennek során a Phoenix 2 elérte a 185 km/óra sebességet is, miközben mind a 36 elektromos hajtóműve kizárólag a haladást szolgálta. A történelmi eseményről videót is közzétettek.

A kifejezetten áramvonalas, futurisztikus kinézetű Lilium Jet egy tipikus eVTOL (electric vertical take-off and landing) típusú jármű, amelyet összesen 36 elektromos meghajtású légcsavar emel a levegőbe. Ezek közül 24-et a szárnyakon, míg 12-őt az orr-részben helyeztek el. A gép érdekessége, hogy nincsen vezérsíkja és kormányfelülete sem, hiszen mindent a kisebb asztali ventillátorokhoz hasonló méretű, apró légcsavarok irányításával lehet megoldani.

A Lilium Jet csúcssebessége 300 km/óra, s egy feltöltéssel 300 kilométer megtételére képes, mely több mint a rövidebb, városon belüli távokra tervezett vetélytársaké. A nagyobb hatótávolság egyik titka, hogy a gép utazósebességen a 2000 lóerős teljes hajtómű-teljesítmény alig 10%-át használja ki. A legfontosabb kérdés természetesen az, hogy a gép új generációs akkumulátorai mennyi energiát tudnak eltárolni, illetve kibírják-e a célként kitűzött 800 töltési ciklust.

A Lilium Jet alkalmas lesz autonóm módon, csak számítógépek vezérlésével is biztonságosan repülni, de a jelenlegi jogszabályi környezet miatt egy ideig várhatóan pilótával fog dolgozni mind a tesztelések, mind az esetleges piacra lépést követően az utasforgalomban is. Így viszont csak négy fizető utast tud majd eljuttatni a kívánt célállomásra. További fontos szempont, hogy ezzel a cég könnyebb engedélyeztetési eljárásra számíthat a légügyi hatóságoktól.

A relatíve kicsi Lilium Aviation egy igen nagy profittal kecsegtető piacra igyekszik betörni, hiszen a jelenlegi elemzések szerint, 2040-re a globális légitaxi-piac éves bevételei már elérhetik a többszáz-milliárd dollárt. Ezért nem véletlen, hogy jelenleg a világon már több mint száz kisebb-nagyobb cég fejleszt elektromos repülőgépet, elsősorban városi közlekedési célokra. A Lilium számára a mostani közel-keleti megállapodás jelentős szakmai támogatást nyújthat a szükséges engedélyek megszerzéséhez.

Ha a szoftveres és infrastrukturális háttér is kiépül, akkor már akár 2025-től szolgálatba is állhat a kisgép. A Lilium arra készül, hogy világszerte több városban is elindítja majd a légitaxis szolgáltatását. Manhattanből például egy ilyen géppel 10 perc alatt, kb. 70 dollárért lehetne jutni a JFK repülőtérre. (Összehasonlításul: egy helikopteres személyszállítással foglalkozó cég 2019-ben 195 dollárért vállalta ugyanezt.).

A német vállalatnak jelenleg már mintegy 500 példányra van előzetes megrendelése, amelyeket 2023 végére szeretnének tényleges szerződésre váltani, így biztosítva a típus 2025-ös szolgálatba állítását. Szaúd-Arábia pedig megrendelésével sokat segíthet abban, hogy a Lilium Jet mielőbb megszerezhesse a szükséges hatósági engedélyeit nem csak az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségétől (EASA), hanem az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) is. A cég egyébként azt tervezi, hogy a kereskedelmi szolgáltatók mellett hamarosan a magánszemélyek számára is elérhető lesz a Lilium Jet.

Földesi László

Fotó: Lilium Aviation