A magánrepülőgépeknek – különösen olyan országokban, mint Franciaország, Olaszország és Spanyolország – fontos szerepük maradhat az európai turizmus fejlődésében.

A magángépek – különösen a magyar fejekben – az öncélú luxus, a státusszimbólum és a pazarlás szinonimái, de az üzleti repülés kedvelt céltáblája külföldön a környezetvédőknek is. Pedig a belföldi és nemzetközi légiközlekedés komoly és fontos szereplőjéről van szó, amelynek célja a légi utazással töltött drága idő megtakarítása. Ez az iparág csak Európában közel félmillió embernek ad munkát a turizmus által nyújtott, vagy ahhoz szorosan kapcsolódó területeken, az Egyesült Államokban pedig négyszer ennyinek.

A világban a koronavírus-járvány kitörése után egyre több lett az utazásokra vonatkozó korlátozás, és a légitársaságok sorra törölték járataikat a leginkább veszélyeztetett országok felé. A járvány egy időre természetesen a business-jetek forgalmát is visszavetette, de rövidebb időre, mint a hagyományos légiközlekedését, és a sokkal hamarabb indult fellendülés is jóval meredekebbnek bizonyult. Míg a diszkont és hagyományos légitársaságok napjainkban még mindig a 2019-es teljesítmények megközelítésével próbálkoznak, addig az üzleti ágazat már 2021 őszére kétszámjegyű növekedéssel, meghaladta a járvány előtti szintet.

Mivel jelentősen megnőtt a kereslet a magánrepülőgépek iránt, az ágazat forgalma 2019 óta közel 30%-kal ugrott meg, és a charterszolgáltatások iránti kereslet is erősen emelkedik annak ellenére, hogy az árak óránként 3-10 ezer dollár között mozognak, attól függően, hogy mekkora gépet bérelnek az ügyfelek és mi az útvonal. A magánrepülés iránt erősödő érdeklődést a rövidebb belföldi útvonalak megszüntetése és az idén nyáron tapasztalható repülőtéri káosz tovább ösztönözte. 2021-ben ez a légiközlekedési szektor az ügyfelek számát tekintve Európában, elsősorban a luxusélményekre vágyó, fizetőképes nyaralók miatt 26%-kal nőtt. Ugyanakkor globális szinten tavaly ennél 5%-kal alacsonyabb, 21%-os keresletnövekedést regisztráltak.

A magángépek előnyei között említik, hogy elegendő akár az indulás előtt 10-15 perccel megjelenni, és ha az utas netán késik, megvárják. Ehhez járulnak még az olyan személyre szabott kényelmi szolgáltatások, mint például az egyedi étkezési igények, vagy a fedélzeti internet, és emellett a chartergépek akár háziállatokat is szállítanak. Azok, akik képesek kifizetni, kényelmesebbnek tartják a magánrepülőgépeket, mert ez biztonságosabb alternatívája a hagyományos kereskedelmi repülésnek.

Akár egy órán belül rendelkezésre áll a gép, legyen szó oda- vagy visszaútról. Függetlenek a közforgalmi légitársaságok menetrendjétől, célállomásaitól, nincs átszállás, rövidebb az utazási idő, mert a magángépek a kisebb repülőtereket is használhatják, ahová nem kell órákkal a járat előtt kiérkezni, az utaskezelés pedig csak percek kérdése. Tehát jóval rövidebb a repülőtéri transzferidő is. További előny, hogy szükség esetén akár repülés közben is célpontot lehet változtatni, vagy vissza lehet fordulni.

Az eddig felsoroltak miatt a magángépek üzleti utasai szállodázás nélkül hamarabb, akár fél vagy egy nap alatt végezhetnek a célállomáson. Ehhez jön még a diszkréció és a jobb személyes biztonságérzet az utazás alatt. Nem kell továbbá „háborúzni” a csomagokkal, az utazással töltött időben pedig szabadabban dolgozhatunk, vagy épp pihenésre használhatjuk fel azt. A kényelmesebb repüléshez hozzájárul az is, hogy a hosszabb távú sugárhajtású magángépek a kereskedelmi járatoknál több ezer méterrel magasabban is képesek repülni, ahol sokkal nyugodtabb a légtér.

Az manapság kevésbé jellemző, hogy egy-egy vállalkozónak, cégnek van saját gépe. Ehelyett igen gyakori a flottákat üzemeltető magángép-szolgáltatók bérbeadó-, illetve chartertevékenysége, vagy a résztulajdonosi rendszer. Utóbbi esetében a magánrepülőgép-szolgáltatók új, „időmegosztásos” árképzési modelljei szintén befolyásolhatják a tehetősebb turisták utazási kedvét. Ebben a rendszerben ugyanis egy 20-30 fős csoport az időpontokat egymással egyeztetve, közösen használhat egy magángépet. Egyes szolgáltatók azt is lehetővé teszik az utasok számára, hogy egyszerre akár több ülőhelyet lefoglaljanak a kedvezményes oda-vissza útra. Az ilyen dinamikus árképzési modellek is növelik a magánrepülés iránti keresletet, különösen azon turisták körében, akik inkább kisebb csoportokban szeretnek utazni különböző célpontokra.

Európában az Air Hamburg 2021-ben már több mint 18 ezer 800 járatot szervezett, s a teljesített járatok száma alapján a cég a legnagyobb privát repülőgépes üzemeltető lett, míg a levegőben töltött idő tekintetében évi több mint 35 ezer repült órával, a Vista mögött a második legnagyobb szereplő volt.

Napjainkban az idegenforgalmi és az üzleti ágazat, valamint a magángépes utazások egymásra épülő, szerves összefüggést alkotnak, ahol a repülés mindenképpen kényelmesebb és biztonságosabb utazási lehetőséget kínál. A felfutáshoz hozzájárul a járvány után lassan magához térő és egyre erősödő gazdaság is, amelynek erősek az igényei a vállalati stábok és vezetők gyors mozgatására. Másfelől egyre többen áldoznak szívesen arra, hogy egyszerűen csak elkerüljék a sorokat a zsúfolt terminálokon, otthonukhoz közeli kisebb repülőterekről utazhassanak és oda térjenek vissza. Összességében pedig elmondható, hogy minél értékesebb az utas ideje, annál jobban megéri számára üzleti gépen repülni.

Földesi László