A magánrepülőgépeknek – különösen olyan országokban, mint Franciaország, Olaszország és Spanyolország – fontos szerepük maradhat az európai turizmus fejlődésében.
A magángépek – különösen a magyar fejekben – az öncélú luxus, a státusszimbólum és a pazarlás szinonimái, de az üzleti repülés kedvelt céltáblája külföldön a környezetvédőknek is. Pedig a belföldi és nemzetközi légiközlekedés komoly és fontos szereplőjéről van szó, amelynek célja a légi utazással töltött drága idő megtakarítása. Ez az iparág csak Európában közel félmillió embernek ad munkát a turizmus által nyújtott, vagy ahhoz szorosan kapcsolódó területeken, az Egyesült Államokban pedig négyszer ennyinek.
A világban a koronavírus-járvány kitörése után egyre több lett az utazásokra vonatkozó korlátozás, és a légitársaságok sorra törölték járataikat a leginkább veszélyeztetett országok felé. A járvány egy időre természetesen a business-jetek forgalmát is visszavetette, de rövidebb időre, mint a hagyományos légiközlekedését, és a sokkal hamarabb indult fellendülés is jóval meredekebbnek bizonyult. Míg a diszkont és hagyományos légitársaságok napjainkban még mindig a 2019-es teljesítmények megközelítésével próbálkoznak, addig az üzleti ágazat már 2021 őszére kétszámjegyű növekedéssel, meghaladta a járvány előtti szintet.
Mivel jelentősen megnőtt a kereslet a magánrepülőgépek iránt, az ágazat forgalma 2019 óta közel 30%-kal ugrott meg, és a charterszolgáltatások iránti kereslet is erősen emelkedik annak ellenére, hogy az árak óránként 3-10 ezer dollár között mozognak, attól függően, hogy mekkora gépet bérelnek az ügyfelek és mi az útvonal. A magánrepülés iránt erősödő érdeklődést a rövidebb belföldi útvonalak megszüntetése és az idén nyáron tapasztalható repülőtéri káosz tovább ösztönözte. 2021-ben ez a légiközlekedési szektor az ügyfelek számát tekintve Európában, elsősorban a luxusélményekre vágyó, fizetőképes nyaralók miatt 26%-kal nőtt. Ugyanakkor globális szinten tavaly ennél 5%-kal alacsonyabb, 21%-os keresletnövekedést regisztráltak.
A magángépek előnyei között említik, hogy elegendő akár az indulás előtt 10-15 perccel megjelenni, és ha az utas netán késik, megvárják. Ehhez járulnak még az olyan személyre szabott kényelmi szolgáltatások, mint például az egyedi étkezési igények, vagy a fedélzeti internet, és emellett a chartergépek akár háziállatokat is szállítanak. Azok, akik képesek kifizetni, kényelmesebbnek tartják a magánrepülőgépeket, mert ez biztonságosabb alternatívája a hagyományos kereskedelmi repülésnek.
Akár egy órán belül rendelkezésre áll a gép, legyen szó oda- vagy visszaútról. Függetlenek a közforgalmi légitársaságok menetrendjétől, célállomásaitól, nincs átszállás, rövidebb az utazási idő, mert a magángépek a kisebb repülőtereket is használhatják, ahová nem kell órákkal a járat előtt kiérkezni, az utaskezelés pedig csak percek kérdése. Tehát jóval rövidebb a repülőtéri transzferidő is. További előny, hogy szükség esetén akár repülés közben is célpontot lehet változtatni, vagy vissza lehet fordulni.
Az eddig felsoroltak miatt a magángépek üzleti utasai szállodázás nélkül hamarabb, akár fél vagy egy nap alatt végezhetnek a célállomáson. Ehhez jön még a diszkréció és a jobb személyes biztonságérzet az utazás alatt. Nem kell továbbá „háborúzni” a csomagokkal, az utazással töltött időben pedig szabadabban dolgozhatunk, vagy épp pihenésre használhatjuk fel azt. A kényelmesebb repüléshez hozzájárul az is, hogy a hosszabb távú sugárhajtású magángépek a kereskedelmi járatoknál több ezer méterrel magasabban is képesek repülni, ahol sokkal nyugodtabb a légtér.
Az manapság kevésbé jellemző, hogy egy-egy vállalkozónak, cégnek van saját gépe. Ehelyett igen gyakori a flottákat üzemeltető magángép-szolgáltatók bérbeadó-, illetve chartertevékenysége, vagy a résztulajdonosi rendszer. Utóbbi esetében a magánrepülőgép-szolgáltatók új, „időmegosztásos” árképzési modelljei szintén befolyásolhatják a tehetősebb turisták utazási kedvét. Ebben a rendszerben ugyanis egy 20-30 fős csoport az időpontokat egymással egyeztetve, közösen használhat egy magángépet. Egyes szolgáltatók azt is lehetővé teszik az utasok számára, hogy egyszerre akár több ülőhelyet lefoglaljanak a kedvezményes oda-vissza útra. Az ilyen dinamikus árképzési modellek is növelik a magánrepülés iránti keresletet, különösen azon turisták körében, akik inkább kisebb csoportokban szeretnek utazni különböző célpontokra.
Európában az Air Hamburg 2021-ben már több mint 18 ezer 800 járatot szervezett, s a teljesített járatok száma alapján a cég a legnagyobb privát repülőgépes üzemeltető lett, míg a levegőben töltött idő tekintetében évi több mint 35 ezer repült órával, a Vista mögött a második legnagyobb szereplő volt.
Napjainkban az idegenforgalmi és az üzleti ágazat, valamint a magángépes utazások egymásra épülő, szerves összefüggést alkotnak, ahol a repülés mindenképpen kényelmesebb és biztonságosabb utazási lehetőséget kínál. A felfutáshoz hozzájárul a járvány után lassan magához térő és egyre erősödő gazdaság is, amelynek erősek az igényei a vállalati stábok és vezetők gyors mozgatására. Másfelől egyre többen áldoznak szívesen arra, hogy egyszerűen csak elkerüljék a sorokat a zsúfolt terminálokon, otthonukhoz közeli kisebb repülőterekről utazhassanak és oda térjenek vissza. Összességében pedig elmondható, hogy minél értékesebb az utas ideje, annál jobban megéri számára üzleti gépen repülni.
Földesi László
Legutóbbi hozzászólások