Június 21-től látható a Közlekedési Múzeum leendő otthonában, az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában a Budapest közlekedési vízióit összegző, új időszaki kiállítás.

A Meg nem épült Budapest című tárlat metróvonalak, autópályák, siklók és sugárutak tervrajzain, korabeli térképeken és látványterveken idézi meg, hogy milyen lenne a főváros az elmúlt 150 év közlekedési tervei alapján. Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum igazgatója szerint az új időszaki kiállítás hidat képez a főváros múltja és egy alternatív jövő között.

A nagyközönség ugyanis most először láthatja azokat a régen elfeledett terveket, amelyek között vannak századfordulós közlekedési utópiák és mai napig lezáratlan elképzelések is. Budapest jövőre lesz 150 éves, ezért a tárlat fő célja, hogy az évforduló nyitányaként bemutassa azokat a közlekedéspolitikai, közlekedésfejlesztési víziókat, amelyek mindig is foglalkoztatták a budapesti közvéleményt, azonban az elmúlt másfél évszázad történelmi viharai között nem valósultak meg.

Vannak olyan százéves tervek, amelyeknek máig érezzük a hiányát. Ilyen, egyebek mellett a Gellért-hegyi sikló ötlete és más kötöttpályás fejlesztések, de olyan, ötven–hatvan éves elképzelések is – például az erzsébetvárosi sugárút és a Blaha Lujza téri autós aluljáró –, amelyek esetében szerencse, hogy nem váltak valóra, mert óriási autóforgalmat generáltak volna vagy túlságosan belenyúltak volna a történelmi városszövetbe.

A szeptember 30-áig látható kiállításon megjelennek a millennium korától fogva Budapest metróépítési elképzelései, valamint a vasúti alagutak tervei is. Látható az is, hogy a különböző korszakokban milyen koncepciók voltak a főváros kötöttpályás hálózatának fejlesztésére.

Az egykori Északi Járműjavító helyén a tervek szerint néhány éven belül nyílhat meg a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum épülete, amelynek kiviteli tervei teljes körűen 2023 tavaszára készülhetnek el. Az intézmény munkatársai azonban addig is szeretnék élettel megtölteni a felújításra váró, egykori csarnokokat.

E törekvés jegyében, a múzeum új helyszínén nyílt meg idén május 29-én a Volt Egyszer az Északi, a történet folytatódik című kiállítás, amely az Északi Járműjavítóban karbantartott vasúti járművekkel, azok modelljeivel, fotókkal és plakátokkal meséli el a magyar vasúttörténet ikonikus helyszínének történetét. Az elmúlt időszak gyűjteményfejlesztését bemutató Fókuszban pedig a gyűjtemény szekcióban, többek között az Ikarus gyár exportsikereit megalapozó Ikarus 311-es autóbusz, valamint a múzeum gyűjteményezési programjának új darabjai láthatók.

Földesi László

Fotó: MMKM