A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) a kormány megbízásából elkezdte a 70-es és 71-es Veresegyház–Vác vasútvonal teljes felújításának tervezését, ennek a beruházásnak része Rákospalota–Újpest állomás teljes megújítása és korszerűsítése is.

Az elmúlt hónapokban véglegesítették a váci és veresegyházi vonatokat kiszolgáló állomás lehetséges jövőképét. A BFK három építészirodát kért fel arra, hogy tegyenek koncepcionális javaslatokat a létesítmény modernizálására. Az elkészült terveket egyeztetik a IV. és a XV. kerület főépítészeivel, valamint a főváros szakmai stábjával is, hogy a véleményeiket beépíthessék a további tervezésbe. Ezért a jelenlegi látványtervek csak koncepcionális szintűek, tehát a végleges építészeti tervek még változhatnak.

Budapest egyik legelavultabb vasútállomását jelenleg még szűk, nem akadálymentes peronok, hiányzó perontetők és erősen lelakott környezet jellemzik. A régi állomásépület megmarad, de teljesen megújul, a maiak helyét pedig tágas, fedett, korszerű középperonok veszik át, amelyek megközelítése teljesen akadálymentes lesz. A peronok déli irányba tolódnak el, északi kijáratukat a mai állomásépület környékén alakítják ki, déli végük pedig közelebb kerül az Árpád úti felüljáróhoz, ahol gyalogos és kerékpáros aluljáró köti majd össze Újpestet Rákospalotával.

Fontos változást jelent továbbá, hogy a tervek szerint a vasút menti közterületek is megújulnak. A BFK szeretne új B+R kerékpártárolókat, illetve P+R parkolót is létrehozni, de erről még egyeztetni kell a helyi önkormányzatokkal. Annyi azonban bizonyos, hogy az itteni fejlesztéseket mindenképpen össze szeretnék hangolni az M3-as metró északi meghosszabbításának terveivel is, mely nyomán egy színvonalas átszállópont jöhet majd itt létre.

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában rögzített cél az, hogy Rákospalota–Újpestről, óránként legalább 8-10 vonat induljon a Nyugatiba a 70-es és 71-es vonalak fejlesztése nyomán. A veresegyházi vonal belső szakaszán a jelenleginél gyakoribb, a városi közlekedés járatsűrűséget idéző, negyedórás járatkövetést szeretnének elérni, s ahol a pálya geometriai adottságai megengedik, akár 100–120 km/óra sebességgel is roboghatnak majd a vonatok.

Földesi László

Fotó: BFK, Sporaarchitects