A „szülőhelye” közelében találhat új állandó otthonra az Air France egyik kiselejtezett Airbus A380-as óriásgépe, melyből Toulouse Blagnac repülőtér közelében egy szállodát szeretnének kialakítani.

A különös ötlet Frédéric Deleuze repülőmérnöktől származik, aki immár másfél évtizede a Toulouse-ban működő Airbus-gyár munkatársa. Mint arról lapunkban is beszámoltunk, 2021. december 16-án szállt fel az utolsóként elkészült, kétszintes A380-as utasszállító, s ezzel nem csak az Airbus, hanem a polgári repülés történetében is lezárult egy fontos fejezet.

Az A380-as programot hivatalosan két évtizeddel ezelőtt indították el, ám az Airbus által remélt 1200 helyett, végül mindössze 251 ilyen óriásgép épült Toulouse-ban, mert a valaha szolgálatba állt legnagyobb utasszállító nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Az óriásgép üzemeltetése nem bizonyult hatékonynak, ami elsősorban annak köszönhető, hogy az A380-as ma már utasülésenként 20-25%-kal több üzemanyagot fogyaszt, mint a valamivel kisebb, de mégis modernebb, új generációs, kéthajtóműves típusok.

Előbbi esetében a növekvő karbantartási költségek, valamint az ügyfelek elvárásaihoz igazodó utastéri felújítások még tovább csökkentették az A380-asok gazdasági megtérülését. Mindeközben a légitársaságok számára egyre nehezebb feladat lett az átlagban 555 személyes monstrum megtöltése utasokkal. Amikor pedig bekövetkezett a még most is zajló vírusválság, az óriásgépek az első típusok voltak, amelyeket a használó légitársaságok többsége a nagyobb veszteségek elkerülése érdekében, a földre parancsolt. Így a drasztikus flottacsökkentés egyik legnagyobb vesztese az A380-as lett.

A Frédéric Deleuze által kidolgozott, Envergure (franciául: szárnyfesztávolság) névre keresztelt projekt szerint, a Tulouse Blagnac repülőtér szomszédságába telepített gép külső megjelenése változatlan maradna (bár valószínűleg új, fehér festést kap). Jelentős átalakítások lesznek viszont a belső térben, ahol összesen 31 szállodai szobát, illetve ezek közül két lakosztályt alakítanak ki.

A legkisebb, kétszemélyes szobák 16, míg a három-négy fő elszállásolására alkalmas közepes méretűek 23 négyzetméter alapterületűek lesznek, s mindegyikhez tartozik saját toalett és zuhanyozó is. A repülőgép-hotel legizgalmasabb része azonban a pilótafülke mögött, illetve az A380-as törzsének hátsó részében található, egyenként 35 négyzetméteres lakosztály lesz, amelyekhez az extraméretű ágyak mellett már „igazi” fürdőkád is tartozik. A két hálószobával rendelkező hátsó Duplex-lakosztály érdekessége, hogy kihasználva a repülőgép adottságait, ez kétszintes lesz, az alsó és felső szobákat pedig az eredetileg a légiutasok közlekedésére használt belső lépcső köti majd össze.

Természetesen a projekt a repülőgépen kívül számos kiegészítő elemet is tartalmaz. Ilyen például az A380-as első bejáratához csatlakozó épület, amelynek formája egy repülőtéri irányítótorony formáját idézi. Ebben kaphat helyet a szálloda recepciója, valamint egy 60 férőhelyes étterem.

A tervezők azt egyelőre nem árulták el, hogy honnan kívánják beszerezni a projekt legfontosabb elemét, a kiselejtezett repülőgépet. Annyi azonban bizonyos, hogy jelenleg a Toulouse-tól mintegy 120 kilométerre található Tarbes repülőterén parkol az Air France öt, már forgalomból kivont A380-asa, amelyeket a légitársaság végleg le kíván állítani.

Földesi László

Fotó: Air France, Envergure