Varsó és Lódz között épülhet fel Lengyelország új nemzetközi repülőtere, a légikikötőben azonban a teherszállítás legalább olyan fontos szerepet kap majd, mint a turisták és az üzleti utazók kiszolgálása.

2017 novemberében született meg a döntés a repülőteret és vasúti pályaudvart is magában foglaló új létesítmény, a CPK központi közlekedési csomópont megvalósíthatósági tanulmányának elkészítéséről. Az akkori koncepció már tartalmazta a repülőtérre vezető autópálya és a vasúti összeköttetés megteremtésének költségeit is. A giga-beruházást 80%-ban az Európai Befektetési Bank (EIB), az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) és nemzetközi infrastruktúra befektetési alapok, valamint a varsói repülőteret üzemeltető állami PPL vállalat részvételével kívánták finanszírozni.

Az eredeti tervek hatalmas vitát váltottak ki Lengyelországban, mivel az ellenvélemények szerint, első lépésben elegendő lett volna a varsói Frederic Chopin repülőtér további bővítése. Ennek viszont ellentmondott az a tény, hogy Chopint ugyan 2012-ben egy új terminált és vasúti pályaudvart is kapott, de teljesítőképessége felső határa így is csak évi 20 millió utas lett, ami hosszú távon korlátozza a hazai légitársaság, a LOT növekedési ütemét.

A lengyel kormány végül úgy döntött, hogy nem mond le a gigantikus új repülőtéri beruházásáról, viszont a közelmúltban a korábbi terv módosítása mellett döntöttek. A Szolidaritás Közlekedési Csomópont (CPK) névre keresztelt, kezdetben évi 45 millió utas kiszolgálására képes létesítmény megváltoztatott üzleti modellje immár nagyobb hangsúlyt fektet a légi árufuvarozásra.

Michał Czarnik, a CPK ügyvezető igazgatója szerint a piaci trendek és az IATA elemzői azt prognosztizálják, hogy az új repülőtér a jövőben a korábbi előrejelzésekhez képest, várhatóan nagyobb szerepet fog betölteni a teherszállításban. Ezért a CPK-t egyben fontos regionális vasúti és közúti csomópontként szeretnék kialakítani. Lengyelország 2034-ig összesen mintegy 1800 kilométer új vasútvonalat tervez, és ez a hálózat közvetlen csatlakozást kaphat az új nemzetközi légikikötőhöz.

Bár sokan még mindig presztízsberuházásként kezelik az új repülőtér építését, a lengyel kormány szerint a mostani tervek szerint 2027-re elkészülő új létesítmény tükrözi az ország gazdasági potenciáját, és lehetővé teszi, hogy Lengyelország az Európai Unió „keleti légi kapuja” lehessen.

Földesi László

Fotó: CPK