Az elmúlt húsz évben nem épült híd a fővárosban, de ha jó ütemben halad a tervezés és a kivitelezés, akkor az új Galvani hidat már 2025-ben használatba vehetik a budapesti közlekedők.

Mint arról korábbi cikkünkben beszámoltunk, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT) 2020 februárjában döntött arról, hogy Budapest következő Duna-hídja a Rákóczi és a déli M0-híd között megépülő Galvani híd legyen. Ha minden az elképzelések szerint halad, akkor jövőre elkezdődhet a kivitelezés, amivel 2025-ben végezhetnek.

Csepel számára Budapest immár több mint hét évtizede, az 1950-es fővároshoz csatlakozása óta adós azzal, hogy közvetlen budai átkelőt építsen. Pedig a Rákóczi hídtól délre lakó félmillió ember (a budapestiek több mint egynegyede) számára egyáltalán nincsen semmiféle dunai átkelőhely a Rákóczi és a déli M0-híd között. Vagyis ennek a félmillió embernek be kell autóznia legalább a Rákóczi hídig ahhoz, hogy átkeljen Duna túlpartjára.

A tervezés már több mint egy éve zajlik egy nemzetközileg is híres építészirodával, mely 2021 decemberére engedélyes szintű terveket fog szállítani. Azt lehet tehát mondani, hogy végre célegyenesbe került a híd tervezése. A kormány és a főváros, valamint az érintett kerületek vezetői rendszeresen egyeztetnek a projektről, és az eddigi tárgyalások nyomán, lassan közelednek egymáshoz a korábbi eltérő álláspontok. A Gubacsi út és az Üllői út közötti területen Az FKT eddig legalább öt, egymástól némiképpen eltérő nyomvonal-változatot vizsgált meg. Ezek közül szeretnék kiválasztani azt a végleges folytatási útvonalat, amelyiket az érintett három kerület polgármestere, illetve a helyi lakosság is támogat.

Az új híd tervezésekor több közlekedési módnak is egyenrangú felületet szeretnének biztosítani. Tehát a közösségi közlekedés, a villamosok és autóbuszok mellett legalább kétszer két sávnak kell biztosítania a közúti forgalmat, ami a híd mindkét oldalán kiegészül kerékpársávokkal is.

Az új, kétvágányú, négy kilométeres villamospálya kezdetben a budai Fehérvári úttól az új Duna-hídon és Észak-Csepelen át, továbbá a ráckevei-Duna-ági új hídon keresztül a pesti Gubacsi útig tart majd, és öt, akadálymentes megálló lesz rajta. Csepel egyébként most először kap közvetlen kapcsolatot a XI. kerület felé, valamint villamos is először lesz a szigeten. Az új villamosvonal a Budai Fonódó villamoshálózat vonalait tudja majd összekapcsolni Újbuda felől a dél-pesti vonalhálózattal és a Határ úti metróállomással. Az új vonalról pedig mindkét déli hévre, azaz a H6-os ráckevei és a H7-es csepeli vonalra is át lehet majd szállni.

A Galvani híd része lesz a tágas járdán kívül, a mindkét oldalon vezetett kerékpárút is. További különlegesség, hogy a villamos és a közúti sávok, illetve utóbbiak és a kerékpáros, gyalogos sávok között ahol lehet, zöldfelületet alakítanak ki. A hídhoz kapcsolódó körúton gyalogos aluljárók vagy felüljárók helyett zebrákon lehet majd átkelni, a forgalomtól védett járdákat fasorok szegélyezik majd, és Újbudán egy kisebb útmenti parkot is terveznek.

Az új híd tehermentesíti majd a belvárost, mert a Lánchídon, Erzsébet hídon és Szabadság hídon 30%-os, a Petőfi hídon 10%-os forgalomcsökkenés elérését segíti elő, és további kiegészítő forgalomcsillapító intézkedésekkel együtt naponta több, mint 50 ezer gépjárművel csökkenhet a belvárosi hidak terhelése.

Amellett, hogy összekapcsolja a főváros déli lakóterületeit, az itteni „rozsdaövezetek”, egykori gyártelepek felszámolásával és új beruházások elindításával, Budapest új városrészei jöhetnek létre ezeken a ma még jellemzően elhagyott és elhanyagolt, üresen álló telkeken.

Földesi László

Fotó: UNStudió – Buro Happold Engineering