Először jöttek a kerékpárok, most pedig megindult az e-roller invázió. A gyalogosok pedig megdöbbenve ugranak félre, amikor közéjük spriccel egy-egy éppen siető, második gyermekkorát fenntartások nélkül élő. A baj nem az újdonságnak számító járművel van, hanem használójával, és a nem létező szabályozással. A villámszerűen terjedő használathoz ugyanis nem kapcsolódik semmilyen rendelet, amely előírná, mit lehet, és mit kell ezekkel a kétkerekűekkel a közlekedésben betartani. Ausztriában, ahol szintén nagy kedvvel használják az e-rollert, útmutatót dolgozott ki az Osztrák Városok Szövetsége és az AustriaTech, hogy mire figyeljenek a városok, amikor a szolgáltatást engedélyezik. Az új közlekedési kategóriára saját szabály szükséges, állapították meg. A legfontosabb szempont a biztonság. Az elektromos rollereket a közlekedésben a kerékpárokkal tekintik egyenértékűnek, ezt már az osztrák KRESZ júniusi módosítása is rögzíti. Ez azt jelenti, hogy csak a kerékpáros közlekedés számára fenntartott kerékpárúton, kerékpársávban, vagy az úttesten lehet vele közlekedni, a járdán nem!

Az útmutató arra is tartalmaz javaslatot, milyen eszközökkel lehet rövidíteni a felhasználók tanulási folyamatát, illetve a jó megoldásokat ismerteti Európa más városaiból. Ezenkívül keretszerződés minták, városok és szolgáltatók közötti akkreditációs megállapodások, megoldási javaslatok könnyítik a városok dolgát. Így egyszerre járulnak hozzá a mobilitási újdonságok terjedéséhez, illetve a közlekedésfejlesztési célok eléréséhez, a városi közlekedési vállalatok és a közösségi e-roller szolgáltatók közötti szorosabb együttműködéshez. Érdemes lenne nálunk is lépni mind a gyalogosok, mind a rollert igénybe vevők érdekében!

Hajós Anna

Fotó: Peter Hankevárositanácsnok©PID / David Bohmann