Június 16-án történetének legnagyobb időszaki kiállítását nyitotta meg a megújuló Közlekedési Múzeum. Egyben ez lesz az első tárlat, amelyet már leendő otthonában rendeztek meg.

A Kőbányai úti Északi járműjavító Dízelcsarnokában nyitott időszaki kiállítás bemutatja többek között az épület múltját és az ott egykor megfordult járműveket is. Ezen a területen az 1860-as években kezdődött a járműgyártás, amely a második világháború előtt csaknem 2500 dolgozót foglalkoztatott itt. A háborús pusztítások után 1962-ben épült meg a Dízelcsarnok, ahol az Északi járműjavító 2009-ben történt bezárásáig a dízelmozdonyokat javították.

A kormány néhány évvel ezelőtt döntött arról, hogy a Közlekedési Múzeum itt találja meg új otthonát, ezután nemzetközi építészeti tervpályázatot írtak ki az épület átalakítására. Ennek nyomán a New York-i Diller Scofidio + Renfro sztárépítész iroda és magyar partnere, az M-Teampannon kapta a feladatot, hogy ennek az épületegyüttesnek a megújítását a 21. századnak megfelelően álmodja meg, figyelemmel a magyar közlekedés hagyományaira is.

A tervezési munka nagy erőkkel zajlik, novemberben indulhat az engedélyezési eljárás, 2022 végére lesznek meg a kiviteli tervek, majd ezt követően kezdődhet a beruházás. Ez az intézmény Európa egyik legrégebbi alapítású, több mint 120 éves közlekedési múzeuma, amely képes megmutatni, hogy Magyarország mennyi mindennel járult hozzá a közlekedéshez. Mégis, az utóbbi évekig lehetetlenül kis helyre összezsúfolva működött a Városligetben, és nem a munkatársain múlt, hogy csupán gyűjteménye egy kis részét tudta kiállítani.

A látogatók most betekintést nyerhetnek az építkezés előtt álló, még érintetlen ipari környezetbe, mielőtt megkezdődik a múzeum új otthonának kialakítása. Egy modern múzeum fog itt megnyílni, amely nemcsak begyűjti és megőrzi, hanem a legmodernebb eszközökkel mutatja be az összegyűjtött anyagokat. A múzeumépítés egészen új lehetőséget jelent a magyar műemlékvédelem számára is, hiszen az igazi védelem az, ha a régi épületek új feladatot kapnak.

A szomszédban már elkészült Opera Eiffel Műhelyházzal együtt, valódi kulturális központtal gazdagodik majd Kőbánya. A tervek szerint a bővített és megújított gyűjteményt 2026-tól nézhetik meg a látogatók. Átadása után, várhatóan Magyarország leglátogatottabb családi intézménye lehet, de a Budapestre irányuló minőségi turizmus felfuttatásában is jelentős szerepet vállalhat. A kulturális létesítmény a korábbinál kétszer nagyobb állandó kiállítással, egy új vasúti megállóhellyel, közösségi tereivel és minőségi zöldfelületeivel az egész városrész megújulásának katalizátora lehet.

A mostani kiállításon látható egyebek mellett a Szellem, a magyar sebességrekorder gőzmozdony, a legendás 424-es gőzös, az egykori népligeti versenyekről egy Formula V versenyautó és egy Puch verseny-motorkerékpár is. A tárlaton a csarnok történetét, a kőbányai ipari negyed közlekedéstörténeti jelentőségét és az új múzeum terveit is bemutatják, a Kertem pedig a csarnok mögött nyit jegy nélkül is látogatható szabadtéri vendéglátóegységet.

A kiállítást október 31-ig lehet megtekinteni, s minden héten csütörtöktől vasárnapig, 12 és 19 óra között látogatható – időpontfoglalás után. A felnőttek jegye 2400 forint, de a csoportban érkezőket kedvezőbb ajánlatok is várják, s alacsonyabb áron válthatnak jegyet a gyermekek, illetve a családok is.

Földesi László

Fotó: KM