Három évvel ezelőtt döntött arról a MÁV-Start menedzsmentje, hogy a vasúti személyszállítás minőségének javításában és a vasúti közlekedés versenyképességének növelésében a vendéglátásnak is kiemelt szerepet szánnak.

A vasúti közlekedéssel csaknem egyidős az utasellátás is. Szinte az első sínpályák lefektetésével egy időben megjelent az igény, hogy a hosszú, akkoriban még nem mindig kellemes utazás során egy-egy itallal, vagy akár egy ebéddel felfrissülhessen a vonatozó. Hazánkban az 1840-es évektől működtek állomási kávéházak, 1883-ban már közlekedett luxushálókocsi, az 1900-as évek elejétől pedig elegáns büfékocsik is forgalomba álltak.

A második világháborúban azonban a hazai vasúti vendéglátást biztosító járművek nagy része tönkrement. Rövid átmeneti időszak után, 1948-ban megalakult az Utasellátó Vállalat, amely nem pusztán vasúti vendéglátás-szolgáltatással, vasútállomások kereskedelmi és vendéglátóipari létesítményeinek fenntartásával foglalkozott, hanem a szocializmus éveiben az ország egyik legnagyobb vendéglátóipari vállalatává vált. Autóbusz- és hajóállomásokon, hajók és repülőgépek fedélzetén is biztosított étkezést.

A forgalom 1964-ben elérte az egymilliárd forintot. 1973-ban már 780 Utasellátó-vendéglátóhely működött országszerte, sőt a vállalat üzemeltette még az országházi büfét is. 1986-ban a cég elnyerte az első magyarországi Forma-1-es futam teljes vendéglátásának jogát, és a verseny három napján 350 ezer vendég étkezéséről gondoskodott.

Az 1960-as évek végén a szerényebb pénztárcájú utasok számára korszerű, dán automatákat telepítettek a budapesti és vidéki vasúti pályaudvarokon, illetve a főváros aluljáróiban és a metróállomások közelében. A közel 300 gépből szendvicseket, süteményeket, kávét, szörpöket, sőt meleg ételeket is lehetett vásárolni. Az 1970-es években indult el a Gastrofól szolgáltatás, melynek kínálatát közel 50 hűtött és fagyasztott élelmiszer alkotta, amelyeket csak melegíteni kellett.

1992-ig az Utasellátó Vállalat a pályaudvarokon, a Ferihegyi repülőtéren és egyes szállodákban valutás hálózattal is rendelkezett. A rendszerváltozás után azonban elvesztette monopóliumát, az állomásokon működő vendéglátóhelyeket kiszervezték, és csak a vonatokon igénybe vehető szolgáltatás maradt az akkor már a MÁV szervezetébe beolvadt Utasellátó kezében.

A szolgáltatás – a már említett döntésnek köszönhetően – 2020-ban vett új lendületet, azóta az Utasellátó, a fedélzeti és földi vendéglátó szolgáltatások mellett újra a nemzetközi járatok háló- és fekvőhelyes kocsi utasainak a kiszolgálását is végzi. A szolgáltatások köre folyamatosan bővül, hiszen most már az étkezőkocsik nemcsak az étel- és italfogyasztás, hanem események színhelyéül is szolgálnak. A bisztrószakasszal felszerelt új IC+ 1. és prémiumosztályú kocsik megjelenésével pedig – a nyári balatoni járatokon felül – már a hazai forgalomban is ismét fellendült a fedélzeti vendéglátás.

A 2020-as nyári szezonban Budapest és Keszthely között a dél-balatoni vasútvonalon az Utasellátó elindította az étkezőkocsi-szolgáltatást, ami a pandémia miatt közel nyolc hónap üzemszünet után, csak az idei év májusában újraindult újra. Így a nyári szezonban a Balaton InterCity-járatok étkezőkocsijában az utasok ismét hűsítő italokat, leveseket fogyaszthattak, de megkóstolhatták az egyik slágerterméket, a START burgert is, rendelhettek főételeket, rágcsálnivalókat, illetve desszerteket.

A nyár nemzetközi szinten is áttörést hozott, mivel ezeken az ezeken a járatokon működő háló- és fekvőhelyes, illetve étkezőkocsi-szolgáltatás a pandémiás helyzet enyhülésével ismét elindult. A július–augusztusi időszakban a három fekvőhelyes, két háló- és egy étkezőkocsiból álló Adria InterCity járatok kizárólag Utasellátó-kocsikkal, gyakorlatilag szállodavonatként” közlekedtek. Jelenleg Hamburgba, Brassóba, valamint Budapest–Varsó–Terespol között közlekedik étkezőkocsi, háló-, illetve fekvőhelyes kocsival pedig Berlinbe, Brassóba, Münchenbe és Zürichbe lehet utazni.

A MÁV-Start tervei között szerepel, hogy már középtávon minden belföldi InterCity-járaton legyen minőségi fedélzeti vendéglátás, a hosszú távú célok között pedig, a földi vendéglátás részeként, az üzleti várótermekkel egybekötött állomási vendéglátóhelyek országos kialakítása és fejlesztése is megtalálható. Ennek első lépcsőjeként újult meg a Keleti pályaudvaron található üzleti váró az első osztályú kocsik utasai számára.

Földesi László

Fotó: MÁV-Start