A kormány 2020 augusztusában döntött arról, hogy az állam 114 millió forintért megvásárolja a sármelléki repülőteret üzemeltető, Hévíz Város Önkormányzatának tulajdonában állt Hévíz-Balaton Airport Kft. 90%-át. Idén április 1-jétől a terminál és más épületek is állami kézbe kerültek.

A Sármellék és Zalavár határában fekvő repülőtér az állami támogatások felhasználásának hatékonyságnövelése, ellenőrizhetősége, valamint a stratégiai fontosságú turisztikai ágazat fejlesztésének elősegítése érdekében került 100%-os állami tulajdonba. A repülőteret üzemeltető cégben a tulajdonosi jogokat a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) Zrt. gyakorolja.

Az ágazati irányító szervezet a turizmusra való széles körű rálátással, többségi döntéshozóként azt az alapvető célt is képviseli a sármelléki repülőtéren, amely a stratégiai fontosságú iparág fejlődési irányai szerint a leglátogatottabb magyarországi utazási térség, a Balaton és Hévíz vonzerejének növeléséhez is jelentősen hozzájárul. Emellett az üzletrész állami kézbe kerülése az MTÜ révén a térség fejlesztési elképzeléseinek megvalósításához is hozzájárul.

A hazai és a külföldi egészségturisztikai kínálatban ugyanis az egyik kiemelt üdülési célterület a repülőtértől 15 kilométerre lévő Hévízi-tó, ahol a jövőben az ügynökség szakértő közreműködésével, a desztinációba érkező vendégek kiszolgálásában lényeges szerepet tölthetnek be a Hévíz-Balaton Airport által üzemeltetett létesítmények.

A turisták körében évek óta a leglátogatottabb hazai üdülőhelyek között vannak a balatoni és a nyugat-magyarországi fürdővárosok. A térségbeli fürdőkínálat meghatározó vonzereje miatt a nyugat-balatoni medence napjainkra hazánk egyik legfejlettebb és legjobb jellemzőkkel rendelkező turisztikai desztinációja lett, amit a számok évente igazolnak. A vezető térségben például az átlagos tartózkodási idő, illetve a vendégek költése évről évre jóval meghaladja a magyarországi átlagot, ami a szezonalitás koncentrációját is jelentősen csökkenti.

A tulajdonosváltást követően, hamarosan elkezdődhetnek azok az európai színvonalú fejlesztések, amelyek soha nem látott minőségi szintugrást eredményezhetnek. A sármellék-zalavári repülőtér lesz a Nyugat kapuja, melynek magas színvonalú működése elengedhetetlen a térség nemzetközi versenyképességéhez. A közvetlen légi összeköttetés révén még több külföldi vendég érkezhet, ráadásul a szezonalitás további csökkenése is várható.

A Hévíz-Balaton Airport korábban már bizonyított. A vírusjárvány kitöréséig érezhetően nőtt az érdeklődés az üdülőrégió iránt. A légikikötő nagyszámú menetrend szerinti járatot fogadott például Londonból, Frankfurtból, Düsseldorfból, Moszkvából, illetve charterjáratokat Németországból és Oroszországból. Legkiemelkedőbb évében már csaknem 120 ezer érkező és induló utast szolgált ki, s a mostani fejlesztésekkel és a kapacitások bővítésével ez a szám tovább növelhető.

A fejlesztések első ütemében megújulnak az utasforgalmi terminálépületek, amelyek így még több repülőgép egyidejű fogadására és indítására lesznek képesek. A rekonstrukció során kiemelt figyelmet fordítanak a repülésbiztonságra és az utasok európai színvonalú kiszolgálására, s fontos cél a Balaton turizmusát segítő, menetrend szerinti járatok beindítása is. Néhány éven belül járatok indulhatnak több európai nagyvárosba, s keskeny törzsű személyszállító gépek, Airbusok és Boeingok repülhetnek menetrend szerint például Londonba, Frankfurtba, Tel-Avivba vagy Norvégiába.

A repülőtér jelentőségét tovább növeli, hogy a közeljövőben autópálya-összeköttetést kap. Már épül Zalaegerszeg sztrádájának, az M76-osnak két, az M7-eshez és a Balatonhoz közeli szakasza, ahol négy sávon érhetik majd el az autósok Keszthelyt és Hévízt, miközben megkezdődik az autópálya további részeinek kivitelezése is. A tervek szerint a 76-os főút és az M76-os találkozásánál teljes értékű, különszintű forgalmi csomópontot építenek, mellette nagyméretű pihenővel. Ebből a csomópontból indul ki a Hévíz–Balaton Airport új megközelítése. Az út a repülőtér és a falu közé érkezik a forgalmi épülethez.

A Balaton északi partját gyorsforgalmi úton eddig nem lehetett közvetlenül elérni. A jelenleg is zajló fejlesztés a tó nyugati medencéje, benne a térségi központ Keszthely és a télen-nyáron jelentős idegenforgalmat vonzó Hévíz városával könnyebb megközelítést biztosít az autóval utazók számára.

Földesi László

Fotó: Hévíz-Balaton Airport