Bár a világméretű járvány sajnos padlóra küldte a repülési és turisztikai ágazatot, paradox módon a koronavírusnak pozitív hatásai is vannak, mivel felgyorsította a repülőtereken a már több mint egy évtizede használt, digitális technológiák továbbfejlesztését.

A papírmentes utazás nem új keletű találmány, a légitársaságok olyan nemzetközi szervezetei, mint például az IATA, vagy a világméretű telekommunikációs tevékenységre szakosodott SITA szakemberei régóta, folyamatosan dolgoznak az online check-in, az önkiszolgáló poggyászfeladó automaták, vagy a biometrikus azonosítás bevezetésén. Ezek az új, intelligens rendszerek ugyanis nem csak az utasok kényelmét szolgálják, hanem egyszerűbbé teszik, és egyben felgyorsítják a felszállás előtti, szükségszerű repülőtéri procedúrát.

Ha lassan is, de végre egyre több légitársaság ismeri fel az okostelefonokban rejlő lehetőséget, s az elmúlt évtizedben mind több cég állt át a mobilfelhasználókra, helyfoglalási visszaigazolást, ülőhely-kiválasztást és online check-in lehetőséget kínálva számukra. Az internetes check-in után egyre inkább teret hódít a papírnélküli becsekkolás is, amelynek legfontosabb eszköze ugyancsak a mobiltelefon. Egyre növekszik azoknak a légitársaságoknak a száma, amelyek a 2D-Barcode-ot az utas mobiltelefonjára tudják küldeni. Az elektronikus beszállókártya már korábban is működött, de a beszálláshoz még szükség volt papír alapú azonosító dokumentumra, tehát útlevélre vagy személyigazolványra. A továbbfejlesztett szolgáltatás lényege, hogy az utasok a mobiltelefonjukra SMS-ben, MMS-ben vagy emailben megkapják a biztonsági vonalkóddal ellátott, elektronikus beszállókártyájukat. A repülőtéren az utas a telefonja kijelzőjén ezt megjeleníti, beszkenneli a kódot a csomagleadó automatánál, felmutatja a biztonsági pontokon történő áthaladáskor és amennyiben jogosult erre, a repülőtéri váróba történő belépéskor is csak ezt kell felmutatnia a biztonsági kontrollnál, illetve közvetlenül a beszállókapunál is. Ez a technológia a biztonság mellett környezetbarát célokat is szolgál, mivel több millió papír alapú beszállókártyával kevesebbre lehet szükség.

Az Apple Passbook elnevezésű fejlesztése szintén lehetővé teszi, hogy az utasok beszállókártyájukat iPhone-jukon tárolják. Emellett ez az okostelefon a beszállókártya-funkciónál jóval több lehetőséget is kínál a tulajdonosok számára: hűségkártyaként, kereskedelmi voucherként, kuponként, vagy akár mozijegyként is lehet használni. Azaz a mobiltelefonon megjelenő kódot szkennelve, például vásárláskor a hűségpontok a tulajdonos kártyájára íródnak.

Ahogy az utas a repülőtéren sikeresen túl van a mobil check-in-en, a beszállókártyája az iPhone-jára érkezik meg, amelyet a Passbook alkalmazás tárol el. Ez a mobil beszállókártya bármikor megjeleníthető a telefonon, még akkor is, ha internetes kapcsolat éppen nem áll rendelkezésre. A Passbook figyeli a tulajdonos tartózkodási helyét, ami valós időben megjelenik az utas telefonjának kijelzőjén. De ha például az induláskor változik a kapu, ahol a beszállítás zajlik, a Passbookban eltárolt beszállókártya automatikusan frissül és tájékoztatja az utast a változásról.

A vírusjárvány azonban újabb igényt támasztott: a poggyászfeladástól a beszállásig legyen elkerülhető a fizikai kontaktus nem csak a repülőtéri személyzettel, hanem az ottani berendezésekkel is. Egyre több nagy légikikötőben működik már tesztüzemben olyan, akár okostelefon segítségével is működtethető check-in és poggyászfeladó kioszk, amelyhez egészsége védelmében egyáltalán nem kell hozzáérnie az utasnak.

Létezik már olyan önkiszolgáló pult, amely infravörös technológiával képes úgy érzékelni a kézmozdulatokat, hogy nem kell megérinteni a képernyőt, amivel jelentősen csökkenteni lehet a vírus terjedésének esélyét. Emellett az utasok az okostelefonjuk segítségével is vezérelhetik a folyamatokat, csupán a QR-kód beolvasásával a wifin keresztül csatlakozhatnak a rendszerhez, így a mobiljuk gyakorlatilag távirányítóként szolgálhat.

Földesi László

Fotó: IATA, SITA