Augusztus 20-ától használhatják az utasok Esztergom új buszpályaudvarát. A létesítmény gyakorlatilag a vasútállomással egybeépített, intermodális csomópontként funkcionál.

A 240 járatot kiszolgáló új buszpályaudvar, valamint a forgalmi irodák, a buszparkoló kialakításához használaton kívüli vasúti területeket is igénybe vettek, felújították az oda vezető utakat és két körforgalmat építettek. A nettó 4,1 milliárd forintból megvalósított fejlesztés része a 2-es számú Rákosrendező – Esztergom vasútvonal korszerűsítésének.

Esztergomban eddig ötven éven keresztül egy családi házakkal és vendéglátóhelyekkel szegélyezett utca kiöblösödésében működött a régi a buszpályaudvar. A forgalom, a járművek indítása és téli melegítése légszennyezéssel és zajjal járt, és hosszú ideje zavarta az ott élőket, többek között ezért is helyezték át a létesítményt.

A Rákosrendező és Esztergom közötti ötven kilométeres vasútvonal villamosítása 2016 nyarán kezdődött meg és 2018 áprilisában fejeződött be. Kerékgyártó József, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója szerint a villamosításnak és az ahhoz kapcsolódó beruházásoknak köszönhetően, hat év alatt hétszeresére nőtt az utasforgalom: a vonalon 2019-ben már több mint ötmillióan vették igénybe a vasutat.

A vonatok a főváros és Esztergom között egész nap harmincpercenként közlekednek, csúcsidőszakokban jellemzően két egységnyi Flirt motorvonattal. A felújított esztergomi állomáson pedig csaknem 850 ezer utas fordult meg tavaly. Dorogon is kiépült egy intermodális csomópont, és számos állomást tettek kényelmesebbé, biztonságosabbá. A projekt teljes költsége eléri a 120 milliárd forintot.

Annak érdekében, hogy az esztergomi utazók továbbra is közvetlenül érhessék el a frekventált belvárosi területeket, a városban található oktatási-nevelési és egészségügyi intézményeket, a helyközi járatok jelentős része a város központját érintve közlekedik. Az új menetrendi struktúrának köszönhetően, elkerülhetővé válik az autóbuszjáratok közötti kényszerű átszállások jelentős része. Ezzel együtt megváltozik a térség regionális autóbuszmenetrendje is: augusztus 20-ától a vasúti menetrenddel összehangoltan közlekednek a buszok Leányváron, Piliscsabán, Piliscséven, Pilisvörösváron, Solymáron, Esztergom vasútállomáson és részben már Dorogon is.

A közösségi közlekedés fejlesztésének következő lépésében a város új, zéró károsanyag-kibocsátású járművek beszerzésére pályázik a Zöld Busz Program keretében, erről a napokban írtak alá megállapodást az Innovációs és Technológiai Minisztériummal. Kerékgyártó József az új létesítmény kapcsán azt mondta: Budapest elővárosi forgalmában 2022 végére csak modern szerelvények közlekednek majd, és a 123 példányt számláló Flirt motorvonatflotta mellé további 40 kétszintes, ugyancsak modern Stadler KISS motorvonat érkezik.

Földesi László

Fotó: NIF Zrt.