A MÁV eltökélt abban, hogy szolgáltatásai minden szempontból igazodjanak a mai utasok elvárásaihoz. Az elmúlt években a magyar vasúttársaság elektronikus jegyértékesítési rendszere több mérföldkövet is elért, és a közlekedési versenytársai közül kiemelkedik az elérhető jegyvásárlási lehetőségek számában is.

A közösségi közlekedésben a jegyvásárlás az egyik legfontosabb és kihagyhatatlan találkozási pont az utas és a vállalat között, az egyszerű és gördülékeny folyamatokat mindenki szívesen fogadja, sőt ezt igazából már el is várjuk a szolgáltatóktól. A MÁV az elmúlt években ezért is helyezett nagy hangsúlyt a jegyértékesítési csatornáinak modernizálásába. Megszületett és folyamatosan frissül egy Androidon és iOS-en is futó applikáció, és már az e-személyi segítségével is tárolhatjuk jegyünket és bérletünket.

Online jegyvásárláskor a jegyet pdf-ben is bemutathatjuk a telefonunkról, de ha esetleg olyan állomáson szállunk fel a vonatra, ahol nincs jegyvásárlásra mód, akkor azt bankkártyával, a jegyvizsgálónál is megtehetjük. Ezek a megoldások a most dúló koronavírus-járvány miatt elrendelt veszélyhelyzetben kiváltképp előtérbe kerültek és fontosak, hiszen használatukkal érintésmentesen, fizikai kontaktus nélkül tudunk jegyet váltani és így biztonságosan utazni.

A MÁV jegyértékesítési rendszerének már tervezéskor egyik alapja volt, hogy minden értékesített terméket egy egyedi elektronikus jegy formájában tároljon a központi rendszer, és a közeljövő célja, hogy az összes értékesítési felületüket is egy központi háttérrendszer szolgálja ki, valamint az ellenőrzés is online történjen meg. Az állomási pénztárak, a postai vasúti jegyvásárlói fiókok, a partneri pénztárak (például utazási irodák), a vonatfedélzeti értékesítés és a MÁV applikáció már ezen a háttérrendszeren működnek, de még idén ebbe szeretnék bevonni a jegykiadó automatákat és az online webáruházat is.

A megújulás következő, 2020-as mérföldköve a MÁV-nál, hogy a korábbi, 2008-ban bevezetett weboldali jegyvásárlási felület teljesen megújul, a belföldi jegyvásárlást követően pedig, az idei év végén nemzetközi jegyeket is már itt válthatunk, ahogy bérletvásárlásra is lesz lehetőség. Az utasok az applikációból is megkapják majd pdf-formátumban a jegyet, illetve fordítva, a webáruházban vásárolt jegy is betöltődik a regisztrált felhasználó fiókjába az applikációban.

Az eddigi tapasztalatok szerint, az utasok digitális csatornák felé terelése egyre jobb számokat hoz. Az applikációban egy év alatt, 2018-ról 2019-re több mint 3,7 millióval nőtt az eladott jegyek száma és lett 4,6 millió, a regisztrált felhasználók pedig már közel 300 ezren vannak. A bérletvásárlás 2019. decemberi bevezetése óta folyamatosan bővül az elektronikus bérletvásárlók száma is, ahol az utasok előszeretettel választják az elektronikus személyi igazolványhoz kapcsolt bérlettermékeket (arányuk 10% körüli). Az applikáció felhasználóinak száma idén – a kijárási korlátozás előtti időszakban – naponta 3–500 fővel bővült, akik naponta átlagosan 20 ezer online jegyet és bérletet vásároltak.

A 2021-es cél, hogy az applikáció legalább 60%-osan képviselje magát az elektronikus csatornák között a jegyértékesítésben. Az elektronikus jegyvásárlást a MÁV azzal is támogatja, hogy különböző kedvezményeket biztosít a vásárlóknak, az alap 10%-os kedvezmény mellett, egyes vonatok esetében akár 20%-kal is olcsóbban lehet jegyet váltani a hagyományos lehetőségekhez – jegypénztár, jegykiadó automata – képest.

A vasúttársaság abban is élen jár, hogy a teljes közösségi közlekedési szektor termékei értékesítésére is felkészült, így a teljes közlekedési közszolgáltatás elektronikus, érintésmentes jegyértékesítésére, ellenőrzésére képes. Már most lehet venni a MÁV mellett, a HÉV, a GYSEV, a BKK és a Volánbusz járműveire jegyeket és bérleteket, biztosítva ezzel a kényelmes és az egészségvédelem szempontjából biztonságos utazást.

Földesi László

Fotó: MÁV-START