A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum sorozatban ismerteti és megörökíti a hazai borkultúra sikeres művelőit, azokat, akik tettek és tesznek ennek megújulásáért, magas színvonaláért. A Borászportrék sorozatban most Kamocsay Ákos neszmélyi borász életével, munkásságával ismerkedhetett meg az érdeklődő közönség. A szakembert Nyikos István, a Magyar Bor Akadémia tagja kérdezte a beszélgetés során. A múzeum pedig felvételen rögzítette és a továbbiakban a sorozat minden eseményét is őrzi majd az utókor számára. Így archívum készül, amely segíti a témában tájékozódni kívánókat.

Kamocsay Ákos

– Édesapám borfelvásárló volt, Székesfehérváron éltünk, és vasárnaponként az ebédhez fantasztikus borokat kóstolhattam gyerekként, de bizony nem ízlett. Azután a budafoki borgazdálkodási technikumban tanultam, majd egyetemet végeztem. Szerepeltem az egyetemi irodalmi színpad előadásain. 1970-ben államvizsgáztam. Évfolyamtársammal, Bozóky Istvánnal együtt a Móri Állami Gazdaságban kezdtünk dolgozni. 23 évet töltöttem ott. 1993-ban a privatizációnak útjában voltam, elküldtek. Hárman kibéreltük a veszteséges dunaszentmiklósi tsz szőlőjét, majd a 800 tagtól megvásároltuk. 1997-től a Duna partján lévő neszmélyi Hilltop borászat a munkahelyem. Érdekes módon az első sikereinket Angliában értük el: 1997-ben már ott az „Év borásza” lettem, első kelet-európai borászként; 1998-ban a Cserszegi fűszeres borunk az „Év fehérbora” címet nyerte el ott. Ez a fajta úgynevezett „szoktató bor”, reduktív technológiával készült 500 hektós tételben. Egyik ottani vevő kérésre jelent meg az üzletekben Favágók bora, majd a Kimondhatatlan nevű borként. A későbbiekben is fontos szerepet kapott és kap a technológia: például figyeltünk arra, hogy az Irsai Olivér szüretére augusztus végén sor kerüljön, a testesebb boroknál, ha a szőlőt felvásároltuk, folyamatosan feltérképeztük, hogy a gazdák jól kezelik-e. Ma már 400 hektár szőlőnk van. Egyes területeken a szőlőkből fantasztikus borok készülnek. Ezekből állnak a prémium borcsaládjaink, amelyek mindig gyümölcsösek, de testesek.

– Szabad-e nagyüzemi borászt piedesztálra állítani? – kérdezte Nyikos István, utalva a Bor Akadémián Kamocsay Ákos jelölésével kapcsolatos vitára.

– 1999-ben nyertem el „Az év bortermelője” megtisztelő címet. Akkor volt erről vita, de végül a boraink döntöttek. Valóban étterem, panzió és borturizmus is kapcsolódik a borászatunkhoz. Az angol piac számunkra továbbra is fontos. Nálunk a kis tétel 30-40 ezer palack. A magyar bor külföldön kialakult képe nem teszi lehetővé a nagy mennyiség eladását.

– Hogy alakul az értékesítés?

– Eddig évi 50-50 százalékos volt az arány a bel- és külföldi eladás során. Tavaly 60 százaléknyit exportáltunk, a többit itthon adtuk el. Változtak a gazdasági viszonyok, drágább a szőlő és olcsóbb az angol font. Újdonságként, figyelve a külföldi trendeket, újra lesz boxba töltött bor, bár más formában, úgy, mint egy műanyag zsák, füllel készül, így gazdaságosabb. Csökken a borfogyasztás, előtérbe kerültek a gyöngyöző és habzóborok. Új gépünk erre alkalmas. 1999-ben készítettünk pezsgőt 5000 palackkal az évezredfordulóra; ez mind elkelt. 2004-ben elnyertük „Az év pincészete” címet, majd az év legszebb szőlőbirtoka is a Hilltop lett.

2004-ben az év pincészete és legszebb szőlőbirtoka a Hilltop

– A fia is borász?

– Igen. Nyolc évig a Hilltopnál dolgozott, majd egy dél-afrikai cégnél, azután Kaliforniában, ahol a gazdagok egy részénél sikk szőlőtulajdonosnak lenni, és ebben a borászatban velük közösen készítik el a saját bort. Majd dolgozott Móron és Somlón a Tornai pincészetben, most pedig önállósult.

– Ön dolgozik még?

– Nyugdíjasként tanácsadó voltam másfél évig Ostoroson, most ugyanezt végzem a Hilltopnál.

Lapunk kérdésére Kamocsay Ákos elmondta, büszke Sauvignon Blancjuk frissességére, üdeségére, vagy a 2013-as Chardonnay superior tömény illatára, amelyből már csak néhány palacknyi maradt. Ahogy a dűlőszelektált Chardonnay hat házasítására. A 2017-es évjáratból karácsonyra fadobozban, társasjáték melléklettel kínálták ezt, kóstolólappal, hogy otthon is kipróbálhassák a kedvelői, hogy felismerik-e a hat különböző ízt. Büszke továbbá arra is, hogy Tatán többször is Hilltop bor lett a város bora. Márciusban nyit a szállodájuk, amely kedvelt esküvői helyszín.

És hogy mit kéne tenni a szakma további hazai sikeréért? Mint mondta, a magyar bor presztízsét és az országimázst növelni.

Hajós Anna