2018 novemberében kezdődött meg a térség kedvelt turisztikai attrakciója, a balatonfenyvesi kisvasút korszerűsítése, mely során három fázisban, a nyári nyaralási csúcsforgalmat nem zavarva építették át mintegy 2,3 kilométeres szakaszon a vágányokat. Tavaly szeptemberben megkezdődött utolsó fázisban újabb 1,2 kilométeren cserélték ki a régi síneket, mely nyomán, december 1-jén felavatták a Balatonfenyves és Somogyszentpál közötti pályarekonstrukció utolsó szakaszát.

A kormány és a vasúttársaság közös finanszírozásában elvégzett fejlesztés során a vágányok mellett korszerűsítettek hét vasúti átjárót, egy hidat, a balatonfenyvesi végállomás három deltavágányát, négy váltóját, a vasútállomás peronját, és az állomás területén felállítottak egy veterán C50-es típusú dízelmozdonyt is. A felújításnak köszönhetően, a 39-es számú vonalon ismét az engedélyezett 25 km/órás sebességgel közlekedhetnek a vonatok.

Az 1950-től eredetileg gazdasági vasútnak épült, jelenleg a MÁV-Start üzemeltetésében lévő vonalon mára a személyszállítás lett az egyeduralkodó: nyáron igen jelentős a balatoni kirándulóforgalom, de a somogyszentpáliak és imremajoriak számára a közösségi közlekedést is ezek a vonatok jelentik. Az utasok a Nagyberek gazdag állat- és növényvilágában gyönyörködhetnek, az oda-vissza közel másfél órás vonatozás kellemes kikapcsolódást nyújt felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt.

A térségi települések, amelyek régóta szerették volna elérni a kisvasút fejlesztését, még 2016-ban nyújtottak be közös pályázatot, Balatonfenyves vezetésével. Egyik fő célkitűzésük az volt, hogy több mint tízéves üzemeltetési szünet után, a Nagybereken átvágó vasúton ismét el lehessen jutni a Balaton-partról mindössze 5-6 kilométerre lévő Csisztapuszta gyógyfürdőjébe, amely közúton csak nagy kerülővel érhető el. Ezért a fejlesztés a tavasszal folytatódik.

A Balatonfenyves és Somogyszentpál közötti, jelenleg mintegy 14 kilométeres vonalat egy imremajori leágazással újra összekötik Csisztafürdővel, hogy ezzel új célpontot adjanak a turisták által eddig is kedvelt keskeny nyomtávú vasútnak. A 18 évvel ezelőtt felszámolt régi nyomvonalon megépülő szakasz 8 kilométer hosszú lesz. Bár a nyomvonal adott, lényegében teljesen új pályát kell építeni, illetve a régi hidakat, vasúti átjárókat is jelentősen fel kell újítani. A MÁV a munkára 2,1 milliárd forintos támogatást különített el.

Mivel e szakasz felújítása nem zavarja a turizmust, a munkálatokat nyáron is végezhetik majd.

A balatonfenyvesi kisvasút egyébként nemcsak a nyári főszezonban, hanem egész évben szállít utasokat a Balaton-part és Somogyszentpál között. A mostani fejlesztés az ezzel párhuzamosan zajló fürdőfelújítással és a fürdőhöz kapcsolódó kerékpárút-fejlesztéssel együtt, biztos alapokat teremthet a turizmus növekedéséhez.

Az érintett önkormányzatok összesen 650 millió forintos támogatást kaptak az uniós Terület- és Településfejlesztési Operatív Program keretből, amiből Csisztafürdőnél egy kerékpáros-turizmust is kiszolgáló állomás épül, fejlesztik a kisvasút imremajori állomását, és tovább korszerűsítik a balatonfenyvesi végállomás épületét.

Az önkormányzati tulajdonban, vállalkozói üzemeltetésben lévő, egész éven át nyitva tartó csisztafürdői gyógyvizes fürdő jelenleg mintegy 42 ezer vendéget fogad évente. Most a javuló közlekedésnek köszönhetően a helyiek abban bíznak, hogy a forgalom jelentősen emelkedni fog. Csisztapuszta 590 méterről feltörő, 42 Celsius-fokos termálvize ma öt, családias hangulatú medencével várja a fürdőzőket, köztük azokat, akik mozgásszervi, reumatikus fájdalmaik enyhítését várják a Balaton-közeli apró település gyógyító vízétől. A fürdőben a komplett, egyre színvonalasabb vendéglátás mellett egy tágas, sátrak elhelyezésére is alkalmas, lakó­autós kemping várja a jórészt Balaton felől érkezőket.

A jövőre 70 éves kisvasúton az idei nyári főszezonban minden nap 14 vonat indult. A szerelvények a 14 kilométeres utat 40 perc alatt tették meg. Az idei nyáron rekord forgalommal dicsekedhetett a kisvasút: júliusban és augusztusban is 24 ezer ember utazott a járatokon, ez júliusban 12, augusztusban pedig 50%-kal nagyobb utasszámot jelentett az előző év azonos időszakához képest.

A nagy érdeklődésre tekintettel rendszeresen háromkocsis szerelvényeket indítottak, és minden vonatban közlekedett kerékpárszállító kocsi, melyben a babakocsikat is kényelmesen el lehetett helyezni. Az utazási kedvet az is növelte, hogy minden csütörtökön és vasárnap az imremajori kézműves piacra sok látogató a kisvasúttal juthatott el. A kisvonatokon regionális tarifa van érvényben, ezért az országos árakhoz képest ide 25%-kal olcsóbban lehet jegyet váltani.

A kormány idén júliusban döntött a kisvasútfejlesztési program II. üteméről, melynek keretei között a következő 3 évben, 12,6 milliárd forint áll rendelkezésre 18 hazai kisvasút pályájának és gördülőállományának tervezésére és felújítására. A döntés szinte valamennyi hazai kisvasutat érinti. A fejlesztéseknek köszönhetően a Balatonfenyvesi kisvasút a tó környékének egyre kedveltebb turisztikai célpontjává válhat, a csisztapusztai vonal újjáépítése pedig egész évben megkönnyíti a termálfürdő elérhetőségét, s ezáltal a gyógyturizmus fellendülését hozhatja a településen.

Földesi László

Fotó: MÁV-Start