A török-magyar hajózási kapcsolatokról nyitotta meg legújabb kiállítását az Isztambuli Magyar Intézetben a Közlekedési Múzeum. A történelmi török-magyar dunai és tengeri kapcsolatokat november 20-án nemzetközi tudományos konferencián értékelték az osztrák, horvát, török és magyar múzeumi szakemberek és kutatók. Az angol, török és magyar nyelvű kiállítás célja, hogy bemutassa a számos utazó fantáziáját és a magyar gazdaságot is megmozgató török-magyar hajózási kapcsolatokat.  A tárlaton a múzeum számos műtárgya is látható, többek között egy több mint százéves magyar hajómodell. A Corvin gőzhajót ábrázolja ez, amely az I. világháború előtt menetrend szerint járt a dunai román és bolgár kikötők, valamint Isztambul között, rendszeresen szállítva a Vaskapun át Budapestről érkező árukat is. Számos hajómodell, a Magyar Folyam és Tengerhajózási Rt. tiszti kalapja, díszkardja is itt van. További érdekesség az a megolvadt üvegpalack, amelyet az Erzsébet királyné gőzhajó 1912-es tragédiája után a főgépész holtteste mellett találtak. Az 1896-ban épített luxushajó az Al-Dunán gyulladt ki és a magyar hajózás történetének egyik legnagyobb tragédiájában harminc utas és hajós lelte halálát.

A kiállítás eredeti műtárgyakon, gazdag fotóanyagon, menetrendeken, térképeken keresztül ismerteti a XIX. században fejlődésnek indult és 1914-ig számos kalandos utazást és sikeres magyar külkereskedelmi kapcsolatokat építő török-magyar hajózást. Az Isztambuli Magyar Intézet és a Közlekedési Múzeum együttműködése tavaly kezdődött, amikor az 1912-es évi Budapest – Isztambul autós túra-utat, amely az automobilizmus korai szakaszának egyik legkiemelkedőbb versenye volt, közös kiállításban dolgozták fel.

A mostani kiállítás 2020. február 1-ig tekinthető meg.

Hajós Anna