Néhány évtizeddel ezelőtt még a tudományos fantasztikus irodalom témakörébe tartoztak a városi légi taxik, ám napjaikban ez már a valóság. A kisebb startup cégek mellett, gőzerővel dolgozik a fejlesztésen a világ két legnagyobb repülőgépgyára, az Airbus és a Boeing is.

Mindez elsősorban a drónok világméretű elterjedésének, illetve a bennük rejlő, forradalmian új technológiának köszönhető. A drónok ugyanis – szemben a helikopterekkel – villanymotorokkal hajtott kis légcsavarokkal rendelkeznek, amelyek csendesebbek, és kevésbé szennyezik a környezetet. Mindez városi használat esetén különösen fontos szempont. További fontos újdonság, hogy számos típusnál már külön pilótákra sem lesz szükség, mert a járművek részben, vagy teljesen önvezetőek lesznek.

A Boeing autonóm repülésre tervezett légi taxija idén januárban sikeresen teljesítette első felszállását, és dolgoznak egy teherszállító változaton is. Az Airbus az Audival közösen lépne be a városi légi közlekedés piacára, a német Volocopter egyik prototípusát pedig már tavaly tesztelték Dubajban. 2018 decemberében mutatták be a Lift Aircraft Hexa nevű személyszállító drónját. A 18 kis rotorral működő eszköz egy emberrel az ülésében, egyelőre csak 10-15 percig képes egy feltöltéssel a levegőben maradni, ezért a gyártó elsősorban rövid sétarepülésekre ajánlja. Vezetéséhez elegendő lesz egy rövid szimulátoros tanfolyam, viszont nem emelkedhet 100 méter fölé, és nem repülhet lakott területek fölött. Az irányítást egy fedélzeti számítógép is segíti, mely automatikus leszállásra utasítja a gépet, ha lecsökken az akkumulátorok teljesítménye.


Nem véletlen, hogy az új közlekedési rendszer kialakításába már az Uber is bekapcsolódott, mivel légi taxikkal szeretné bővíteni szolgáltatásait.

A felhasználók a repülőeszközöket – a gépkocsikhoz hasonlóan – itt is mobiltelefonos applikáció segítségével vehetnék igénybe. A szakemberek szerint számos gyártónál már 2020-2021 körül megkezdődhetnek az első tesztrepülések, és akár 2023 körül elindulhatnak az első légi taxik.

F. L.