2019. október 23-án hivatalosan is véget ér az idei balatoni hajózási főszezon, s bár a végleges számokra még várni kell, annyi már látható, hogy idén is több mint 700 ezer utast regisztrálhat a Balatoni Hajózási Rt. (BAHART). A hajózási vállalat folyamatosan bővíti szolgáltatásait, s ehhez az elmúlt szezonban egy kérdőíves felmérésben kérte ki az utasok véleményét.

A BAHART kérdezőbiztosai a társaság hajóin több mint 2200 kérdőívet töltöttek ki. Ezek kiértékelésekor kiderült, hogy idén válaszadók többsége, mintegy 89% belföldi vendég volt, s közülük is kiemelkedően magas volt a Budapestről és Pest megyéből érkezettek aránya. A külföldiek több mint egyharmada Németországból, illetve német nyelvterületről érkezett. A legnagyobb forgalmat a kompok és a menetrend szerinti járatok bonyolították, de továbbra is népszerűnek bizonyultak a séta- és programhajók is.

Az utasok többsége eleve úgy indult a Balatonra hosszabb-rövidebb ideig pihenni, hogy programjai közé betervezett egy hajóutat is. A BAHART felmérése szerint, utóbbihoz nagy segítséget jelentenek az online és közösségi kommunikációs felületek, melyek használatának aránya idén már 30% fölé emelkedett. Ugyanakkor az utasok több mint egynegyede még mindig „hagyományos” módon, a kikötőkben kihelyezett tájékoztató felületekről értesül a hajózási lehetőségekről.

A megkérdezett utasok többsége (több mint 90%-a) úgy gondolta, hogy a BAHART által nyújtott szolgáltatások színvonala és ár-értékaránya megfelelő volt. Ugyanez vonatkozott a hajók és kikötők állapotára és felszereltségére, valamint a személyzetek munkájára is. Mivel a kérdőívek feldolgozása során az is kiderült, hogy az utazók több mint fele (53%) családdal, illetve párjával (24%) vett részt a hajóúton, a BAHART egyik fontos célja, hogy a jövőben családbarát társasággá váljon.

Földesi László

A szerző felvételei