A Pannonia Entertainment június végén mutatta be a hazai művészmozikban „Az elveszett Leonardo” című filmet. A krimi szerűen izgalmas darab Leonardo da Vinci örökre elveszettnek hitt Salvator Mundi című táblaképének hányattatásairól szól.

Leonardo 1500 körül, mintegy 50 évesen festette a Jézus Krisztust ábrázoló alkotását, a Világ megváltóját, valószínűleg egy műpártoló számára. Első osztályú anyagokkal dolgozott és felület-kezelte, ami akkor ritkaságszámba ment. A mű összefoglalja a festő technikákról, az időről, öröklétről, és a világegyetemről való felfogását. Azután a kép sorsa száz évig tisztázatlan, majd felbukkant I. Károly angol király gyűjteményében. Halála és eladósodottsága miatt a műgyűjtemény nagy részét áruba bocsátották. Ez a darab egy építészhez került kifizetetlen munkájáért. II. Károly visszaszerzi, majd tovább változik a tulajdonjoga és 1763-ban pedig elárverezik. Több száz évre újra eltűnik szem elől.

A XIX. század végén egy neves angol műgyűjtő tulajdonában, mint Leonardo másolat bukkan fel, erősen felülfestve, férfiasabbá átdolgozva, ami a kornak jobban megfelelt. 1958-ig így tartják számon, azután a Sotheby’s aukciósház árverésén 45 fontért gazdát cserélt. 2005-ig amerikai gyűjtők tulajdonában maradt. 2017-ben viszont a Christie ’s 450 millió dollárért adta el, mint később kiderült, egy szaúdi hercegnek. A film nem hozza meg a végső döntést, hogy a kép valóban a nagynevű művész alkotása, vagy pedig a pénzimádat megtestesítője. Sok művészettörténész állítja az egyik véleményt, sok pedig a másikat. A Louvre, ahol Leonardo műveiből kiállítást rendeztek, bár beharangozta, hogy ott lesz a kép, mégsem tette a múzeum falára. Így zárul az érdekes, kutatásokkal és sérelmekkel teli film, és furcsa véletlenként én találkoztam a festménnyel, a Louvréban, de nem Párizsban, hanem az Abu Dhabi elképesztő értékeket bemutató Louvre nevű múzeumában, ahová némi fintorként a szaudi herceg helyezte letétbe.

Hajós Anna