A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásával, rövidesen megújulhat a dél-pesti régió egyik legfontosabb hídja.

A csaknem 150 méter hosszú Gubacsi híd napjainkban már négy fontos funkciót tölt be, mivel a ráckevei (soroksári) Duna-ág fölött vasúti, közúti, gyalogos és kerékpáros átkelőhelyként köti össze a Csepel-szigetet Pesterzsébettel. A hidat 1924-ben Zsimondy Béla tervei alapján építették, és eredetileg az akkoriban épült Szabadkikötőbe is vezető vasúti iparvágány, a HÉV-vonal és a közúti forgalom számára készült. A második világháborúban Budapest ostroma idején a német alakulatok felrobbantották, és csak 1947-ben épülhetett újjá.

A létesítmény funkciója az elmúlt évtizedekben többször is megváltozott. Az 1978-as felújításkor a HÉV-járatot megszüntették, szerepét autóbuszok vették át, 1997-ben pedig irányonként egy-egy sávra szűkült a közúti forgalom. A Gubacsi híd vasúti oldalán viszont ma is a logisztikához kapcsolódó, fontos forgalom zajlik, amely Csepelen keresztül a teljes európai szállítmányozási rendszerrel köti össze Magyarországot.

A Budapestre érkező teherszállítások jelentős hányada érinti ugyanis a Gubacsi hidat. Az itteni iparvágány a csepeli oldalon szétágazik és három telephelyet is kiszolgál. Ezen a területen alakult ki a vasúti, vízi és közúti áruszállítás között egy nagyon fontos intermodális pont, az ország legnagyobb teherforgalmú kikötőjének számító Csepeli Szabadkikötő, ahol a tehervonatokról kamionokra is sok árut raknak itt át.

A Csepelre vezető Gubacsi híd azonban napjainkra teljesen elhasználódott, de nem lehet megerősíteni, mivel ehhez a Dunába új pillért kellene építeni, ami viszont akadályozná a hajózást. Ezért van szükség egy új hídra, de nem a régi helyén, mivel a vasúti forgalmat folyamatosan fenn kell tartani, így a meglévőtől 15 méterre, északra hoznák létre. A beruházással a híd után, a három telephelyre történő szétágazás előtt egy forgalmi kitérő is épülhet, így az egymással szemben közlekedő vonatok ki tudják kerülni egymást, kisebb mértékben zavarva ezzel a közúti forgalmat a csepeli Corvin csomópontban. A régi híd a közúti forgalomra még hosszú ideig alkalmas lesz, és a kerékpárút is a mostani helyén maradhat.

Földesi László

Fotó: Mahart és a szerző felvételei