Az Országos Széchényi Könyvtár és a Könyvtári Intézet tavaly márciustól nyomon követi a koronavírus-járvány könyvtárakra gyakorolt hatását. A felmérés eredménye alapján elmondható, hogy gyorsan és jól alkalmazkodtak a megváltozott helyzethez. Kreatívan átalakították a hagyományos szolgáltatásokat és hangsúlyt kaptak a digitális tartalmak, valamint a távolból elérhető, online szolgáltatások is.

A hazai könyvtárak több mint fele a négymilliomodik oltás eléréséről szóló bejelentést követő héten megnyitotta kapuit az olvasók előtt, május végéig pedig már 90 százalékuk várta a használókat. A megszokott egészségügyi intézkedések betartásával, a szinte mindenhol kötelező kézfertőtlenítés mellett végzik munkájukat a munkatársak, ahogy ez elvárható a látogatóktól is.

Jó hír az olvasóknak, hogy a pandémia elmúltával is megmarad azoknak az innovatív, távoli elérhetésű szolgáltatásoknak a többsége, amelyek sikeresek voltak a bezárások alatt. A könyvtárak 50 százalékában lesz távolról történő hosszabbítás, vagy előjegyzés, információszolgáltatás. Több mint a könyvtárak 40 százaléka tervezi a különböző digitális tartalmak folytatását, blog, podcast, könyvajánló előállítását, valamint a külső könyvátvételi pontok működtetését, és bizonyos feltételek mellett a könyvek házhoz szállítását. A védettségi igazolvánnyal rendelkezők előnyt élveznek a könyvtár használata során, de a felsorolt szolgáltatások mindenki számára lehetővé teszik a kulturális alapellátást biztosító intézmények elérését.

Az OSZK is folyamatosan bővítette elérhető digitális tartalmainak sorát, az eddig is népszerű Magyar Elektronikus Könyvtár, az Elektronikus Periodika Archívum és Adatbázis mellé bekerült a Hangtár, a Földabrosz, a Fotótér is.

Az olvasók a konkrét szolgáltatásokról a Konyvtarak.hu portálon kaphatnak pontosabb képet.

Hajós Anna