Kilencven évvel ezelőtt, 1931. március 26-án jött létre a svájci Balair és az Ad Astra légitársaságok egyesülésével a Swiss Airways (későbbi nevén Swissair) Schweizerische Luftverkehr.

A légitársaságnál kezdetben még csak kilenc pilóta és 12 földi alkalmazott dolgozott, akik hat Fokker F.VIIb típusú, nyolcszemélyes utasszállítót üzemeltettek. Az 1940-es évek közepén a svájci állam és egyes önkormányzatok, valamint különböző állami vállalatok 30,6%-os részesedést szereztek a társaságban. Az általuk adott anyagi támogatás tette lehetővé, hogy a Swissair rövidesen Európa egyik legmodernebb, amerikai gyártmányú légiflottájával rendelkezhetett.

A mindenkori stabil pénzügyi háttér tette lehetővé, hogy a Swissair később is nagy értékű hiteleket tudjon felvenni, és az ezekből megvásárolt új repülőgépekkel bővíthesse útvonalhálózatát, valamint el tudja indítani a tengerentúli járatait. A társaság az 1950-es évek végén a dugattyúsmotoros korszakból a légcsavaros-gázturbinás gépeket kihagyva, a Douglas DC-8-asok segítségével egyenesen a modern sugárhajtású gépek világába lépett át.

A Svájc semleges politikai státusza és az ország földrajzi elhelyezkedése miatt különlegesen kedvező helyzetben lévő, nemzeti jelképnek számító légitársaságot a folyamatos fejlődés jellemezte, ezért nem véletlenül becézték sokáig „repülő banknak”. A Swissair annyira hozzátartozott az ország imázsához, hogy senkinek nem tűnt fel: a hazai igényeknél sokkal nagyobb, ahhoz képest jelentősen túlméretezett kapacitással működik. A svájciak büszkék voltak arra, hogy övék a világ egyik legnagyobb légitársasága.

Az ezredforduló idejére azonban az iparág olyan változásokon ment keresztül, melyekre a Swissair vezetősége vagy nem kereste, vagy nem találta meg a választ. Így aztán a figyelmezető jelek ellenére, a társaság már a 2001. szeptember 11-i drámai események előtt csődközeli helyzetbe került: 2000-ben rekord összegű 2,9 milliárd svájci frankos veszteséget szenvedett el, s erre az időre már mintegy 17 milliárd frankos tartozást halmozott fel.

A Swissair részvények ára egy év alatt a negyedére esett, s a légitársaságnál kialakult vezetői válság még tovább nehezítette a helyzetet. A vezetőség ugyanis korábban nem ismerte fel, hogy a világ a globalizáció, a fúziók irányába tart, ezért az önállóság megőrzése érdekében, nem csatlakoztak egyik légi szövetséghez sem. Mivel Svájc nem élvezhette az Európai Unió légiközlekedési liberalizációjával járó előnyöket, a döntéshozók úgy gondolták, hogy ha hatalmas összegekért tulajdonrészt vásárolnak EU-tagországok kisebb-nagyobb légitársaságaiban, akkor a függetlenség megtartásával, jelen lehetnek a piacon. (A Swissair egy időben érdeklődött a Malév iránt is, de a tervezett megállapodás végül zsákutcába jutott).

Ez az üzletpolitika azonban csődöt mondott, s a Swissair, terjeszkedés helyett, visszaszorult, nem csak a világ, de még Európa piacairól is. A légitársaság megpróbált előre menekülni: a repüléssel kapcsolatos szolgáltatásokban (poggyászkezelés, műszaki karbantartás, catering, repülőtéri üzletek) fejlesztve a tulajdonos SAirGroup cégcsoportot, igyekezett szélesíteni a bevételek körét és mennyiségét.

Eközben azonban nem jutott elég figyelem és tőke magára a légitársaságra. A Swissair kisebb fuvarozók felvásárlásával próbálta javítani a helyzetét. Ennek egyik legrosszabb lépése volt a veszteséges, belga Sabena csaknem felének megvétele, de emellett több másik légitársaságban is nagyobb részesedést szereztek. 2000-ben a Swissair veszteségei már elérték a 2,9 milliárd svájci frankot. A csődhöz végül az vezetett, hogy a cégcsoport adósságai már meghaladták a 17 milliárd svájci frankot, ezért több nagyobb bank hitelképtelenné nyilvánította.

Svájc nemzeti légitársasága az 1991-es Öböl-háború negatív hatásai, a növekvő üzemanyagárak és az 1991. január elsején életbe lépett európai liberalizáció miatt, 2001. október 2-án beszüntette működését. A Swissair felszámolására hivatalosan 2002. március 31-én került sor, repülőgépet, járatait és több ezer alkalmazottját pedig egy korábbi leányvállalata, a Crossair vette át, mely 2002. április 1. óta Swiss Air Lines néven működik. 2005-ben a Swiss beolvadt a Lufthansa által vezetett cégcsoportba, és azóta annak tagjaként, de önálló brandként és légitársaságként repül.

Földesi László

Fotó: Swissair