Egy évtizeddel ezelőtt hozta létre a Fővárosi Közgyűlés a Budapesti Közlekedési Központot (BKK). Ezzel a BKK lett az itteni közösségi közlekedés új irányító szervezete.

A BKK megalapítását többéves szakmai előkészítő munka előzte meg. Ennek során a szakértők várospolitikai, városstratégiai, közlekedésszakmai és nem utolsósorban jogi szempontból vizsgálták meg, hogy miként lehet a korábbi széttagolt rendszert megújítani. A BKK 100%-ban fővárosi tulajdonú közszolgáltató társaság, melynek járműveit a BKV Zrt., a VT-ARRIVA Kft. és a VOLÁNBUSZ Zrt. üzemelteti.

A BKK járatai az elmúlt tíz évben egymilliárd 224 millió 599 ezer kilométert tettek meg és körülbelül 15 milliárd felszálláshoz nyitottak ajtót. A BKK statisztikailag a Föld minden egyes lakosának kétszer nyitott ajtót, hogy aztán több mint nyolcszor elutazzanak egészen a Napig. Tíz év munkáját nagyon nehéz összefoglalni, mégis, ezek a számok képet adhatnak az elvégzett feladatok nagyságáról.

Ma talán már sokaknak eszébe sem jut, hogy milyen volt a tíz évvel ezelőtti Budapest közlekedése: elhanyagolt, működésképtelen jegyautomaták, kiragasztott papírokkal megoldott hiányos utastájékoztatás, leromlott állapotú, elöregedett járműállomány, évről évre emelkedő jegyárak, rossz hangulatú jegypénztárak.

Szinte nincs olyan területe a közösségi közlekedésnek, amely az elmúlt évtizedben ne fejlődött volna. Elindult a FUTÁR, ennek köszönhetően ma már a megállókban, a járműveken, számítógépen, és telefonon is pontosan látható az aktuális forgalmi helyzet, így az utazás tervezhetőbbé vált. A XXI. század színvonalának megfelelő modern ügyfélközpontok jöttek létre, ahol bármilyen közlekedéssel kapcsolatos ügyet el lehet intézni, és több száz új automata állt munkába, ezért éjjel-nappal lehet jegyet és bérletet vásárolni.

Ma már van mobiljegy, így több terméket otthonról, vagy akár a megállóban várakozva is meg lehet vásárolni mobiltelefonon. Az „easyway-projekt” keretében kiépült a fővárosi forgalmat figyelő, digitális tájékoztató rendszer. Sok száz új, alacsonypadlós autóbusz, villamos és trolibusz érkezett a fővárosba, jelentősen csökkentve a járműállomány átlagéletkorát.

Egységesé vált a taxiszolgáltatás, és elindult a jelenleg megújulás előtt álló MOL Bubi, amely az egyik legtrendibb márka lett a fővárosban. Teljesen megújult a Széll Kálmán tér, elkészült a Budai Fonódó villamoshálózat, valamint megújult az 1-es és a 3-as villamos vonala, előbbi pedig elérte a Kelenföld vasútállomásnál létrejött közlekedési csomópontot.

Bár a BKK méltán büszke ezekre az eredményekre, munkatársai emellett pontosan tisztában vannak azzal, hogy milyen további fejlesztésekre van még szüksége Budapest közlekedésének. A társaságnál továbbra is azért dolgoznak, hogy még jobban megismerjék a fővárosban élők és az itt közlekedők igényeit, hogy a rendelkezésükre álló erőforrásokból újabb megoldásokat nyújthassanak számukra.

F.L.

Fotó: BKK