A hongkongi szállodák, és az itteni légitársaságok kormányzati támogatást szeretnének kapni, mivel a városállamban immár folyamatossá vált, heves összecsapásokba forduló tüntetések miatt, drasztikusan visszaesett a forgalmuk, illetve a szobák kihasználtsága. A turisták elmaradása oda vezetett, hogy az egyik szálloda a közelmúltban, egy éjszakára már csak mindössze 9 dollárt kért a vendégeitől. 

Hongkongban a tengerre néző, vezeték nélküli internettel rendelkező, háromcsillagos Winland 800 Hotel havi ára (reggelivel együtt) 760 amerikai dollárra csökkent, ami sokkal olcsóbb, mint a zsúfolt belvárosban egy kisebb garzonlakás kibérlése. A szállodaüzemeltetők arra kérték a kormányt, tegye lehetővé, hogy az üresen álló szobáikat – mint egy apartmant – akár hosszabb távra is kiadhassák. Azt is el szeretnék érni, hogy a helyzet rendeződéséig a kormány hozzon létre egy támogatási alapot, s vegye rá a bankokat arra, hogy átmenetileg mondjanak le a szállodatulajdonosok által fizetendő hitelkamatokról.

A helyzet súlyosságát jelzi, hogy időközben a hongkongi légitársaságok képviselőinek testülete, a BAR (Board of Airline Representatives), amely több mint 70, a városba vagy onnan repülő fuvarozót képvisel, szintén pénzügyi segítséget kért a kormánytól. A BAR azt szeretné elérni, hogy az állam egy ideig mondjon le az amúgy rendkívül magas repülőtéri leszállási és parkolási díjakról, és mérsékelje a repülőtéri irodák és utasvárók bérleti díjait.

A hongkongi szállodákon kívül, a turizmus visszaesése miatt a helyi kiskereskedelmi ágazat is súlyos bevételkieséstől szenved.

Bár a pekingi központi kormányzat gyorsan el tudná fojtani a hongkongi tüntetéseket, hiszen erre megvan a jogi lehetősége is, ezt igyekszik mégis elkerülni. Kínának ugyanis komoly nemzetközi presztízsveszteséget okozna, ha változtatna a városállam különleges közigazgatási övezeti státuszán. Hongkong 1997-ben tért vissza Kínához a brit gyarmati uralom alól, és az „egy ország, két rendszer” elve alapján, bizonyos demokratikus jogokat élvez. Az elmúlt egy évtizedben a kínai gazdaság tartós növekedésének köszönhetően, Hongkong a térség fontos pénzügyi-gazdasági központjaként, sorra döntötte meg az utas- és áruforgalmi rekordokat.

1997-ben a város még a kínai GDP mintegy 20%-át adta, ám mára ez az anyaország gazdasági erejének jelentős növekedése miatt, alig pár százalékra zsugorodott.

Földesi László

Fotók: Hongkong Airport