A Singapore Airlines (SIA) 2004-ben indította el kizárólag business class ülésekkel rendelkező, mindössze 100 férőhelyes A340-500-as gépeit, amelyek Szingapúrból 18 óra 55 perc alatt értek a mintegy 15 300 kilométernyire fekvő New York Newark Liberty Nemzetközi Repülőtérre. Ez volt akkoriban a világ leghosszabb kereskedelmi repülőjárata.

A légitársaság 2013-ig tartotta fenn a járatot, de az egyre növekvő költségek (ezen belül is elsősorban a magas kerozinár) miatt már nem tudott gazdaságosan repülni az útvonalon, ezért végül leállították. Ezt követően azonban azt tapasztalták, hogy az amerikai bevételeik a korábbi 20-ról 14%-ra estek vissza. Mindez azt jelezte, mégis csak van igény erre a szolgáltatásra annak ellenére, hogy a szokásos, közbenső leszállásokkal közlekedő járatokhoz képest itt átlag 20%-kal magasabbak voltak a jegyárak. (Az utolsó járatra például még nagyjából 8000 szingapúri dolláros, azaz mintegy 1,4 millió forintos áron lehetett jegyet váltani.)

Két évvel ezelőtt, 2018 októberében a SIA újra elindította a világ leghosszabb közvetlen légijáratát, amit az időközben ugyancsak az Airbus által kifejlesztett új A350-es típus megnövelt hatótávolsága, illetve gazdaságosabb üzemelése tett lehetővé. A rekordhosszú utazáshoz a SIA a világon elsőként állította forgalomba az A350-900ULR (Ultra Long Range) repülőgépeket, melyek fedélzetén a nagyobb kényelem érdekében jelentősen, mindössze 161-re csökkentették az ülések számát. Emellett a kétosztályos elrendezésben az utasok a helyfoglalás során kizárólag a business, vagy a premium-economy kategória közül választhattak.

A távol-keleti légitársaság gépe az első járaton több mint fél órával a menetrendben kitűzött időpont előtt, 17 óra 52 perc repülés után leszállt le a New York Newark Liberty Nemzetközi Repülőtéren. Az utasok a gép fedélzetén számos újdonsággal találkozhattak. A kabinban (a középső csomagtárolók elhagyása révén) magasabbra került a mennyezet, nagyobbak lettek az ablakok, a változtatható színű és intenzitású világítást pedig úgy állították be, hogy szintén enyhítse a hosszú utazás fáradalmait. Ugyanezt szolgálta a korábbinál alacsonyabb kabinnyomás, a magasabb páratartalmú levegő, vagy az alacsonyabb zajszint is.

Emellett a fedélzeten olyan szolgáltatásokat is elérhetővé tettek, mint a gyors Wi-Fi és a KrisWorld nevű program, amely az utasoknak néhány másodperc alatt személyre szabott tartalmakat (zene, film, sorozat stb.) kínált. A SIA szakemberei olyan mozgásprogramokat és wellness menüt is kidolgoztak, amely megkönnyíti az emberi szervezet számára az ultrahosszú, 15 ezer 344 kilométeres utazást.

Idén februárban a SIA már 37 ország mintegy 136 városába indított menetrend szerinti járatokat, de a koronavírus-járvány miatt rövidesen szintén nehéz helyzetbe került, ezért átmenetileg szüneteltetnie kellett a New York-i nonstop vonalat is. Júliusban a SIA 220 repülőgépéből már 148 parkolt a földön, és csak 32 utasszállítót, valamint hét cargo gépet üzemeltettek, emellett 33 személyszállító repülőgépet teherfuvarozásra használtak.

A SIA vezetősége most úgy döntött, hogy november 9-től heti három alkalommal, ismét elindítják az ultrahosszú járatot a városállam és a keleti-parti metropolisz között. Azonban fontos változás, hogy ezúttal a társaság a korábbi ULR változattal szemben, 42 business, 24 prémium-economy és 187 economy üléssel nem az extra változatot, hanem a „hagyományos” A350-900-ast használja.

A gépek pedig már nem a Newark Liberty Nemzetközi Repülőtérre (EWR), hanem JFK-re érkeznek. Az utasok mellett ugyanis jelentős teheráru-rakományt is visznek a SIA gépei. Az USA keleti partvidéke és Szingapúr között ez lesz az egyetlen közvetlen légi áruszállítási kapcsolat, ami segíthet gazdaságossá tenni a járatot a vírusválság idején is, mert az érkező áru szétterítésére a JFK-ről indulnak belső cargo-járatok.

Lee Lik Hsin, a SIA kereskedelmi igazgatója szerint a non-stop repülésekre nagy szüksége van az amerikai piacnak. A légitársaságnál bíznak abban, hogy az utas- és teherszállítási szolgáltatások iránti kereslet rövidesen visszatér. Az ügyfeleik a légi közlekedésben megvalósított egészségügyi és biztonsági intézkedések, valamint az átszálló és a beutazó utasok korlátozásainak enyhítésével egyre optimistábbak és magabiztosabbak.

Földesi László

Fotó: Singapore Airlines