Hetven évvel ezelőtt, 1950. június 1-jén jött létre az amerikai Arizona Airways és a Challenger Airlines egyesülésével a Frontier Airlines, mely – számos átszervezést és újra indulást követően –, napjainkra az Egyesült Államok nyolcadik legnagyobb légitársasága lett.

Az „első” Frontier Airlinest Frederick W. Brown, a United Airlines pilótája és felesége alapította meg, a cég 1986-ig működött. Csaknem egy évtized elteltével, 1993-ban a Continental Airlines leállította denveri járatait, melyek egy részét az Aero Denver Travel Services chartercég üzemeltette tovább. Az ADTS rövidesen felvette a Frontier Airlines nevét, majd 1994 júliusától elindította menetrend szerinti járatait Colorado állam fővárosa, Denver és Észak-Dakota négy nagyvárosa között.

A dinamikusan fejlődő „új” Frontier 2001-ben vette át első európai gyártású repülőgépét, egy A319-est, 2005 áprilisától pedig már kizárólag Airbus-gépeket üzemeltetett. Közben – az amerikai légitársaságok közül elsőként – elindította a DirecTV elnevezésű fedélzeti televíziós szolgáltatását. 2006 elején a céget átszervezték, a következő évben pedig szoros együttműködésre léptek a Republic Airlines társasággal.

2008 tavaszán a Frontier csődeljárást kért, működése azonban folytatódott, így sikerült megvédeni a társaság vagyonát, és lehetővé vált a hosszú távú életképesség biztosítását szolgáló szerkezetátalakítás. 2009 augusztusában a Republic Airways Holdings 108 millió dollárért megvásárolta a társaságot, így a Frontier Airlines a Republic 100%-os tulajdonú leányvállalata lett.

A Republic 2012 januárjában jelentette be szándékát a Frontier eladására. Ezt követően, 2013 tavaszán jelentek meg az első hírek arról, hogy az arizonai székhelyű Indigo Partners kockázati tőkebefektető cég (amely jelenleg a Wizz Air egyik tulajdonosa), érdeklődik a Frontier megvásárlása iránt. Az Indigo Partners korábban már megszerezte az ugyancsak amerikai Spirit Airlines többségi részvényeit, s az Európában üzemelő Wizz Air mellett, tulajdonosa lett a mexikói Volaris Airlines társaságnak is.

Ebben az időben a Frontier éves pénzforgalma már elérte az 1,4 milliárd dollárt. A tranzakcióra, illetve annak lezárására végül 2013 decemberében került sor. Ennek során az Indigo Partners 36 millió dollárt fizetett a cégért, de a 109 millió dolláros adósság és más kötelezettségek, például a repülőgép megrendelések átvállalásával, a felvásárlás teljes értéke megközelítette az egymilliárd dollárt.

A tranzakciót a Frontier sikeres szerkezetátalakítása követte, mely nyomán a légitársaság egy alacsony költségekkel üzemelő, ultra-fapados cégként, rövidesen az USA egyik sikeres vállalkozása lett. 2018 januárjában a Frontier code-share (férőhely-megosztási) megállapodást kötött a mexikói Volaris légitársasággal. A két cég mintegy húsz útvonalon vette fel a másik IATA-kódját (Frontier: F9, Volaris: Y4), s ezzel számos új járat jöhetett létre az Egyesült Államok és Mexikó között.

Jelenleg mindkét légitársaság (ahogyan a Wizz Air is) az Airbus A320-as típuscsaládjába tartozó gépekkel repül, és mindannyian az új generációs A320neo első üzemeltetői közé tartoznak. A Frontier birtokolja a világ egyik legfiatalabb flottáját, mivel gépei átlagos életkora kevesebb mint négy év. A mintegy 3000 alkalmazottat foglalkoztató ultra-fapados cég napjainkban már több mint 100 belföldi, és 30 nemzetközi célállomásra indít menetrend szerinti járatokat, teljes bevétele pedig az elmúlt évben meghaladta a 2,1 milliárd dollárt.

Földesi László

Fotó: Frontier Airlines