A várhatóan 2024 nyarára készül el az az új, kétszer egy sávos híd, melynek a napokban tették le az alapkövét. Átadása után, az eddigi hetven helyett tizenöt perc alatt lehet majd megtenni a Paks és Kalocsa közötti távot.

Az új létesítmény a huszadik híd lesz a Duna magyarországi szakaszán. A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint, a kétoldali hullámtéri résszel együtt összesen 946,2 méter hosszúságú, tíztámaszú műtárgy a Kalocsa nyugati elkerülőjeként funkcionáló 512-es főút 7-es kilométerszelvénye után jön létre 92 milliárd forintból, a kapcsolódó útépítésekkel és infrastrukturális fejlesztésekkel együtt.

Habár a híd három, különböző szerkezeti rendszerű részből fog összeállni, egy egységet alkot majd. A bal- és jobboldali hullámtéri hidak egyaránt háromnyílású, acél szekrénytartós gerendahidak lesznek, vasbeton pályalemezzel. A mederhíd 119, 200 és 119 méter támaszközű, „öszvér” keresztmetszetű, úgynevezett extradosed típusú híd lesz, pilononként tíz-tíz kábellel, ezek veszik fel a hídszerkezeten fellépő erőket. A nagyobb fesztávolság garantálása érdekében egy vagy több pilonra vezetik fel a kábeleket, amiket a szerkezet két végén feszítenek meg.

A híd főtartója kétcellás szekrénytartó, amelynek első részét mindkét oldalon konzolos kialakítású vasbeton pályalemez alkotja. A két középső támasznál a hídszerkezettől 21,8 méter magasságba nyúló vasbeton pilonok készülnek. A felszerkezet 19,26–23,26 méter szélességű, melyen két, egyenként három és fél méter szélességű útsávot hoznak létre. Továbbá mindkét oldalon kialakítanak kétirányú kerékpárutat is a szükséges biztonsági sávokkal együtt.

Jelenleg már zajlik a parton a hídépítési munkák előkészítése, megkezdődődött a fakivágás, a próbacölöpözés és a bejáróút építése. A beruházás nem csak a Duna felett átívelő híd építését foglalja magába, ugyanis egy 22,5 kilométernyi új nyomvonalú utat is létrehoznak. Egyrészt a Duna bal partján az 512-es főút Kalocsa és Dunaszentgyörgy közötti, 11,5 kilométer hosszú, kétszer egy sávos, új szakaszát, mely az 51-es főutat köti össze a 6-os főúttal és az M6-os autópályával. Az út nyomvonala Pakstól délre keresztezi a Dunát. Ezt az útszakaszt az új híddal együtt 2024. második negyedévéig valósítják meg.

A Duna jobb partján is dolgoznak majd: az 512-es főutat keresztező, Paksot Gerjennel összekötő utat alakítják ki 11 kilométer hosszon, amelyből 5,49 kilométert egy már meglévő földút nyomvonalán építenek ki 2023 első negyedévéig. A Gerjen belterületéről induló nyomvonal a kezdő csomópontot elhagyva a földút vonalvezetését követi, majd a 12. kilométerszelvény körül fordul rá az atomerőmű déli bejáróútjához vezető szakaszra, ezt követően az erőmű védőövezetét elkerülve csatlakozik az atomerőmű déli bejáróútjába.

A projekt során három körforgalmat is kialakítanak: a Paksot Gerjennel összekötő, újonnan megépülő út keresztezésénél, a Dunaszentgyörgyöt Faddon át Tolnával összekötő út keresztezésénél, valamint a 6-os főút Paks és Szekszárd közötti szakaszának keresztezésénél. A Kalocsa és Paks közötti Duna-hídon felül, két másik két vasbeton kerethíd is épül az 512-es főúton. Ezeken felül kerékpárút-szakaszokat, valamint az ingatlanok megközelítését szolgáló szervizutakat és földutakat is létrehoznak. A beruházás jelentős gazdaságélénkítő hatással lehet a térségre, mivel Paks és Kalocsa között jelenleg közúton hetven kilométert kell megtenni ahhoz, hogy közúti hídon át lehessen kelni a Dunán. Ezért jelentős lakossági igény merült fel az új hídra.

A híd építéséhez kapcsolódóan látogatóközpontot hoztak létre annak érdekében, hogy növelje a projekt elfogadottságát és az érdeklődőknek információkkal szolgáljon az építkezésről. A központ havonta egy pénteki napon lesz látogatható, előzetes bejelentkezés alapján, melyet a Duna Aszfalt social média felületein és telefonon lehet majd megtenni.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésével valósul meg.

Földesi László

Fotó: NIF Zrt.