Az IATA (International Air Transport Association – Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség) adatai szerint, 2019-ben nem csak jelentősen visszaesett a világ légi áruszállítási teljesítménye, de a 2009-es globális pénzügyi válság óta, a tavalyi volt az ágazat eddigi legrosszabb éve.

2019-ben a légi áruszállítás iránti igény – egy évtized után először – áru-tonnakilométerben (FTK) 3,3%-kal csökkent 2018-hoz képest, elsősorban az Egyesült Államok és Kína közti kereskedelmi háború miatt. Emellett egyes kulcsfontosságú piacokon csökkentek a gazdasági mutatók, valamint nőttek a geopolitikai feszültségek is.

A globális export és a beszerzési indexek is csökkennek, a fejlődő országokban pedig a kereskedelem szigorítása miatt nem tudott növekedni az áruszállítás. Ehhez a GDP általánosan lassuló növekedése, a gyengülő üzleti és fogyasztói bizalom, valamint az exportmegrendelések csökkenő tendenciája egyaránt hozzájárult.

Mindezt a globális kereskedelem mindössze 0,9%-os növekedése sem tudta ellensúlyozni. Ennek ellenére a légitársaságok tavaly 2,1%-kal nagyobb szállítókapacitást (Avaliable FTK) biztosítottak a keresletnél, mint 2018-ban. Emiatt csökkent a járatok átlagos kihasználtsága és még nagyobb nyomás helyeződött a fuvarozók jövedelmezőségére.

Bár abban sokan reménykednek, hogy az üzleti bizalom és a megrendelések 2020-ban felgyorsulhatnak, azt egyelőre senki sem meri megjósolni, hogy a koronavírus miatti korlátozások hosszú távon milyen hatással lesznek légi közlekedésen belül az air cargo piacra. Alexandre de Juniac, az IATA elnök-vezérigazgatója aggasztónak minősítette a folyamatokat és felhívta a figyelmet arra, hogy egyelőre semmilyen jele nincs annak, hogy a következő időszakban a helyzet javulna. Ezért szerinte 2020 mindenképpen egy kihívásokkal teli év lesz a légi teherszállítás számára.

Az elmúlt évben az FTK-mutatószám alapján, az ázsiai-csendes-óceáni térség 34,6%-kal részesedett a világ légi áruszállítási piacából. Utána következett Észak-Amerika (24,2%), Európa (23,7%), a Közel-Kelet (13%), Latin-Amerika (2,8%), és végül Afrika (1,8%). Ezen arányok ellenére az összes piacon visszaesett az air cargo teljesítmény, kivéve Afrikát, amely +7,8%-os növekedéssel zárta 2019-et.

Jelenleg a nemzetközi áruk egyharmadát, évente mintegy 60 millió tonnát légi úton szállítják, az átlagos fuvarozási idő 6 nap, de ennek a negyedét a határellenőrzések és bürokrácia adja, a teljes szektor pedig 65 millió munkahelyet támogat a világban. A prognózisok szerint 2025-re az e-kereskedelem fellendülése miatt, naponta 500 millió csomagot kell majd kiszállítani a nagyvárosokba, ami próbára fogja tenni az áruszállítási üzletágat is.

Földesi László