A brit Polgári Repülési Hatóság (CAA) visszautasította a London Heathrow repülőtér kérelmét, amellyel a légikikötő fejlesztésére előirányzott összeget a tervezési engedély átvétele előtt, több mint háromszorosára emelték volna. A CAA szerint természetesen a légiutasok érdekeit szolgálja a tervezett harmadik futópálya mielőbbi megépítése, de attól is meg kell óvni őket, hogy az esetleg megnövekedő költségeket velük fizessék meg.

Európa legnagyobb forgalmú légikikötőjét, amely 25 kilométerre, nyugatra fekszik London központjától, 1946 tavaszán nyitották meg. Nevét Heathrow falutól nyerte, amely egykor az 1961-ben átadott 3-as terminál helyén állt. Az azóta eltelt, több mint hét évtized során Heathrow olyan gyorsan fejlődött, hogy soha nem tudtak számára folyamatosan, megfelelő hosszú távú fejlesztési terveket kidolgozni. Az utas- és áruforgalom növekedése, mindig meghaladta a szakemberek várakozásait. 1960-ban még csak 5 millió utast kezeltek, ám ez a szám öt év alatt megduplázódott. Az 1970-es évek végére, elsősorban a szélestörzsű, 250-300 személyes repülőgépek megjelenésének köszönhetően, az éves utasforgalom megközelítette a 30 millió főt, 2018-ban pedig az utasok száma már 80 millióra emelkedett.

A zsúfoltság enyhítésére már több mint egy évtizede megszületett a javaslat, hogy épüljön meg egy harmadik futópálya is, de ezt a brit alsóház évekig tartó súlyos viták után, végül csak 2018 júniusában hagyta jóvá. A kormány szerint a 14 milliárd fontos beruházással Heathrow a jelenlegi tizenegyedik helyről a világ harmadik legforgalmasabb repülőterévé nőhetné ki magát és közel 500 ezer le- és felszállás helyett évi 750 ezer repülést tenne lehetővé.

Az érvek között szerepel, hogy az Európai Unióból való kilépést követően kulcsfontosságú, hogy az ország meg tudja tartani vezető szerepét a világ egyik vezető kapcsolatteremtő országaként és a beruházás mind az építőiparnak, mind a foglalkoztatásnak hosszú távon jót tesz, nem beszélve az utasok kényelméről, akik jelenleg zsúfolt terminálokat használnak és a repülőgépek sokat várakoznak a felszállás engedélyezésére.

Egy kormányzati hatástanulmány szerint a harmadik pálya megépítésével 85,5 millióról 130 millióra növelhető Heathrow éves utasforgalmi kapacitása. A bővítéssel 60 ezer új munkahely jöhet létre, és a reálgazdasági haszon a 2050-es évekig elérheti 70 milliárd fontot. A brit polgári repülési ágazat a legnagyobbak közé tartozik a világon. A szektor mintegy 22 milliárd fonttal járul hozzá a brit hazai össztermék (GDP) éves értékéhez, félmillió alkalmazottat foglalkoztat, évente 285 millió utast szolgál ki, és 2018-ban 2,6 millió tonna légiárut továbbított.

London fő repülőterének bővítésével kétségtelenül az utasok járnak majd a legjobban, mert a megnövekedő kapacitást a légitársaságok ki fogják használni, új útvonalakat nyitnak, a plusz kapacitás pedig le fogja nyomni a repülőjegyek árait. Viszont Heathrow repülési útvonalai alatt legalább hétszázezer ember lakik, ezért Nagy-Britanniában évtizedek óta indulatos vita tárgya a londoni repülőtéri kapacitás bővítésének ügye.

Így nem véletlen, hogy a CAA mostani döntése mellett a környezetvédők is hátráltatják a valóban hiányzó beruházás megkezdését. A Greenpeace és több helyi érdekvédelmi csoport tavaly márciusban jelentette be, hogy bíróságon támadják meg a harmadik futópálya építését.

A brit Legfelsőbb Bíróságon több ügy is folyamatban van ezzel kapcsolatban, amelyben a Greenpeace és helyi érdekvédelmi csoportok mellett London főpolgármestere is az ellenzők álláspontját osztja. A repülőtér üzemeltetője ennek ellenére arra számít, hogy 2028 és 2029 között elkészülhetnek az új futópályával.

Földesi László

Fotó: London Heathrow Airport